Tlak a zvláštny pocit v hlave.

Dobrý večer. Obraciam sa na Vás s problémom, ktorý ma trápi už približne 6 rokov. Často, najmä v situáciách, keď sa nachádzam na verejných miestach, kde treba zachovávať istý pokoj a nachádzať sa na jednom mieste, pociťujem v hlave tlak, ktorý sa objavuje v určitej chvíli, občas po nejakom čase odchádza, niekedy trvá veľmi dlho, až dokedy z miesta neodídem. Myslím tým napríklad kostol, prednášku v škole, hodinu v škole. Niekedy sa ten pocit objaví aj doma, ale zriedkavo. Je to tlak v mozgu, skôr vzadu, často spojený s pocitom na odpadnutie (pocit, že si myslím, že ak by som sa nechytil, prípadne nestál tak ako stojím, odpadol by som). V kostoloch je napríklad často prítomný aj môj strach z výšok a vysokých priestorov, čím by som tým pádom dokázal vysvetliť môj problém, na prednáškach prípadne na hocijakých posedeniach ale toto vysvetlenie nesedí. Som tam relatívne v pokoji, v známom prostredí. Iba prednedávnom som sa stretol s ešte horším problémom, keď som na hodine v škole postupne nedokázal po dlhšom čase od začiatku hodiny pozerať priamo pred seba - na učiteľa, pretože som mal pocit rovnakého tlaku v hlave, ale spojený s trasením hlavy, alebo tykom - ak by som sa zahľadel pred seba a nemal napríklad hlavu podopretú rukou, zatriasla by sa mi alebo niečo iné... Nedokážem si predstaviť, či tento problém je psychický alebo neurologický, no značne mi ovplyvňuje život. Prosím, stretli ste sa už s niečím podobným alebo neviete rozhodnúť, aký typ problému to je? Za každú radu Vám nesmierne ďakujem.

Odpověď odborníka:

Dobrý večer, návštěvu u neurologa vám doporučuji. Jinak lze usuzovat na psychosomatický problém úzkostného charakteru. Nepříjemné stavy vám spouští vaše myšlenky, vzpomínky nebo představy s nimiž jsou spojené emoce, které ovlivní vegetativní nervovou soustavu. Vyhledejte psychologa, který praktikuje kognitivně behaviorální terapii, jejíž pomocí vám pomůže snížit úzkost v uvedených situacích. Co proto hned můžete začít dělat je trénovat prohloubené dýchání spočívající v nádechu na 4 vteřiny a vyklenutí břišní stěny (bránice) a výdechu na 6 vteřin (bránici přitom budete přitahovat k páteři). Provádějte aspoň 2 - 3 minuty vkuse a jakmile zvládnete dýchání, můžete si potom k tomu přidat i práci s představivostí, takže při nádechu si budete představovat, že vdechujete bílou páru a při výdechu vydechujete páru modrou.

PhDr. Josef Sýkora
PhDr. Josef Sýkora

Specializace: Psychologie
Pracoviště: Energy – Centrum zdraví

 
Líbí se vám odpověď?
+1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: