Bojujte s depresí: cvičením, jídelníčkem a omezením stresu

I když lze dnes mnoho druhů rakoviny vyléčit, onkologičtí pacienti často propadají depresím. Pokud máte takové pocity beznaděje, nevěšte hlavu. Kromě lékařů vám mohou pomoci i následující rady.

Buďte s rodinou nebo svými přáteli a neizolujte se
Buďte s rodinou nebo svými přáteli a neizolujte se
  1. Věnujte se domácímu mazlíčkovi
  2. V takových chvílích může být opravdu vaším nejlepším přítelem a terapeutem domácí zvíře. Zatímco si s ním hrajete a staráte se o něj, nehoní se vám v hlavě depresivní myšlenky.

  3. Zdravým jídelníčkem ke zdravé mysli bez deprese
  4. Zdravější jídelníček bývá součástí celého léčebného plánu, ale spousta lidí ho podceňuje. Ví se, že existuje spojení mezi tělem a duší. Takže zkuste povzbudit mysl tím, že pomůžete svému tělu – ovocem, zeleninou a celozrnným pečivem. Tyto potraviny navíc obsahují tzv. karbohydráty (uhlovodíky), které zvyšují hladinu serotoninu v mozku. Serotonin navozuje pocit pohody a klidu.

  5. Náladovost napraví vitamíny a „zdravější“ tuky
  6. Nepříjemným změnám nálad zabraňuje vitamín B12 a konzumace tuků obsahujících omega3-nenasycené mastné kyseliny. Ty jsou obsaženy zejména v rybách (tuňák, makrela nebo losos), sójových bobech, oříšcích a tmavě zelené zelenině (brokolice, špenát, kapusta, hlávkový salát). Vitamín B12 obsahují ryby a mořské plody, mléčné výrobky a cereálie.

     
  7. Omezte pití kávy, zbavte se bolesti a vyjděte ven na sluníčko
  8. Opravdu potřebujete vypít tři kávy denně? Možná nevíte, že kofein v kávě působí nervozitu, podrážděnost a úzkost. To vám boj s depresí vůbec neulehčí. O alkoholu platí v menší míře totéž. Depresivní pocity souvisí také s bolestí. Při léčbě deprese proto nezapomeňte ani na odstranění sebemenší bolesti. Deprese se častěji objevují v zimních měsících, kdy je nedostatek světla. Využijte proto každý sluneční den, případně si pomozte umělým sluníčkem.

  9. Pohyb zažene depresi
  10. Některým lidem pomáhá cvičení více než antidepresiva. Nemusíte běžet zrovna maraton, stačí se projít s někým blízkým. Postupně prodlužujte procházky a choďte každý den. Totéž platí o jízdě na kole, plavání, práci na zahradě, v zimě o jízdě na běžkách. Vyplaví se vám do těla endorfiny (hormony štěstí a dobré nálady), budete se dobře cítit fyzicky, budete lépe v noci spát a celkově se vám zlepší nálada. Pokud jste sami, pokuste se přidat k ostatním a cvičte s nimi ve skupině.

  11. Najděte si nového koníčka a zbavte se stresu

    Zabavte se něčím, co vás baví nebo i klidně něčím novým. Na výběr je spousta aktivit. Malování, fotografování, hudba, psaní, pletení. Nemusíte tvořit umělecká díla, jen se tím bavte. Vyhýbejte se stresovým situacím a zkuste techniky na zklidnění – jógu, meditaci, relaxační hudbu, vonné svíčky nebo horkou koupel. Buďte s rodinou nebo svými přáteli a neizolujte se. Každý potřebuje někoho, s kým si popovídá a kdo ho vyslechne. Lidé s depresí o to více.

(ercp)

Zdroj: www.webmd.com

Autor článku:

MUDr. Jakub Dehner

autor je internista

Líbí se vám článek?
+15 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: