Bojujete s vyšším krevním tlakem? Víme, co ho zvedá!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 30.10.2015
  • Aktualizace: 26.11.2015
  • uLékaře.cz

Vysoký krevní tlak přivádí do ordinací lékařů nejrůznějších specializací zhruba 25 % dospělých, z toho je 45 % lidí po sedmdesátce. Hypertenze tedy patří k nejčastějším chorobám v populaci a navíc představuje rizikový faktor pro rozvoj dalších onemocnění. Víte o tomto problému vše podstatné?

Hypertenze patří k nejčastějším chorobám v populaci a navíc představuje rizikový faktor pro rozvoj dalších onemocnění.
Hypertenze patří k nejčastějším chorobám v populaci a navíc představuje rizikový faktor pro rozvoj dalších onemocnění.

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je vysoký krevní tlak ten nad 140/90 mm Hg včetně, přičemž vysoké hodnoty musí být zjištěny alespoň dvakrát ze tří časově na sobě nezávislých měření (např. při třech různých návštěvách u lékaře). Pokud ale trpíte cukrovkou, měli byste svůj tlak držet už pod 130–139/80–85 mm Hg.

Co žene hodnoty nahoru

1. Genetika

O určité míře vrozených dispozic k hypertenzi není pochyb. Vysoký tlak ale nepodmiňuje jediný gen. Jedná se o souhru více genů s dalšími faktory prostředí (viz další body). Proto i když může být ve vaší rodině výskyt vysokého tlaku častý, nutně to neznamená, že jej budete mít také. Budete-li zdravě žít, hypertenze se vás nemusí týkat vůbec, nebo alespoň může nastoupit o dost později.

2. Kouření

Vysoce rizikové pro rozvoj spousty onemocnění včetně vysokého tlaku je kouření. Krevní tlak stoupá už bezprostředně po konzumaci cigarety a přetrvává asi 30 min. V případě dlouhodobého kouření dochází k urychlení procesu kornatění tepen, čímž dojde k trvalejšímu vzestupu tlaku a rozvoji přidružených onemocnění. Tělu škodí každá cigareta. Zbavit se tohoto zlozvyku bývá často velice obtížné, a proto v České republice existuje poměrně rozsáhlá síť center léčby závislosti na tabáku, kde vám mohou pomoci odborníci.

3. Zvýšená hladina tuků v krvi

Vysoká koncentrace tuků v krvi, tzv. hyperlipidémie, je spojena především se zvýšením systolického tlaku (v hodnotě krevního tlaku číslo před lomítkem). Často bývá hyperlipidémie sdružena s dalšími rizikovými faktory vysokého tlaku (nadváha, cukrovka aj.) nebo může být geneticky podmíněna (v takovém případě se zvýšené hodnoty tuků často objevují už v mladším věku a bývají vyšší). Tuky v krvi lze velice podstatně zredukovat aktivním životním stylem a zdravou stravou. Pokud se to ale nedaří nebo se jedná o geneticky podmíněné zvýšení koncentrace tuků, může vám k tomuto účelu lékař předepsat léky.

4. Cukrovka

Diabetes je velice výrazným rizikovým faktorem řady kardiovaskulárních onemocnění včetně hypertenze a stejně tak hypertenze představuje nebezpečí rozvoje cukrovky. Když působí obě onemocnění zároveň, urychluje se proces aterosklerózy. Tím se připravuje půda pro rozvoj dalších chorob (ischemická choroba srdeční, infarkt myokardu atd.). Proto se snažte zdravou životosprávou snížit riziko rozvoje cukrovky. Pokud již ale diabetes máte, držte cukr pod kontrolou. Důsledně dodržujte dietu, dostatečně se hýbejte, a pokud vám lékař předepsal léky, poctivě je berte. Rovněž si pravidelně hladinu cukru kontrolujte a choďte na prohlídky.

5. Nadbytečné kilogramy

Dalším „podporovatelem“ hypertenze je zvýšená hmotnost. Pokud se nadbytečných kilogramů zbavíte, sníží se i riziko rozvoje hypertenze. Vyberte si ale správný způsob, jak hubnout. Spousta „zázračných, zaručených a rychlých diet“ totiž často nefunguje, jsou provázené následným jojo efektem nebo mohou vést k nedostatku některých živin ve stravě, z čehož mohou plynout zdravotní potíže. Jezte proto běžnou stravu v optimálním množství a zařazujte do ní ovoce a zeleninu. Neméně důležitý je i dostatek pohybu. Pokud se vám ale přes všechny snahy zhubnout nedaří, můžete využít služeb nutričních poraden. Tam vám odborníci poradí s úpravou jídelníčku tak, aby váš organismus dostal přesně to, co pro své zdraví potřebuje, a vy jste se zbavili nadváhy. 

 

6. Příliš mnoho soli

Podle vědeckých studií i nadměrný příjem této látky v potravě způsobuje zvyšování krevního tlaku. Doporučené množství soli je asi 5 g na den. Hotová jídla si již nepřisolujte.

7. Alkohol

Ten se podílí na vzestupu krevního tlaku jednak tím, že zvyšuje objem krve cirkulující v krevním oběhu, a také tím, že aktivuje sympatický nervový systém, jehož úlohou je organismus připravit k zátěži (v rámci této přípravy dochází i ke zvýšení krevního tlaku). Proto se maximální denní příjem alkoholu omezuje na:

  • muži: 30 ml etanolu (tj. 0,8 l piva nebo 0,3 l vína nebo 0,06 l whisky),
  • ženy: 15–20 ml etanolu (tj. přibližně polovina množství alkoholu určeného pro muže).

8. Porucha funkce autonomního nervového systému

Autonomní systém je část periferního nervového systému zajišťující jakousi komunikaci mezi centrálním nervovým systémem a tkáněmi, které pracují nezávisle na naší vůli (srdce, cévy atd.). Tento systém se dělí na dvě části:

  • Sympatikus zvedá krevní tlak, zvyšuje srdeční frekvenci, tlumí činnost střev a způsobuje v organismu další děje, které nám umožňují zvládat zátěžové situace.
  • Parasympatikus má roli opačnou.

Pokud je sympatikus, často v rámci jiných onemocnění (např. zvýšená funkce štítné žlázy, inzulínová rezistence, poruchy glukózového a lipidového metabolismu, aj.), aktivován delší dobu, dochází k déletrvajícímu zvýšení krevního tlaku a tím i k poškozování organismu. Trpíte-li některým z těchto onemocnění, důsledně dodržujte doporučení lékaře a poctivě berte léky. 

Zdroje:

ŠPINAR, Jindřich a Jiří VÍTOVEC. Hypertenze – od doporučení k praxi. Postgraduální medicína [online]. Dostupné z: zdravi.e15.cz

CHARVÁT, Jiří. Jaké jsou cílové hodnoty krevního tlaku u nemocných s diabetem mellitem? Postgraduální medicína [online]. Dostupné z: zdravi.e15.cz

WIKISKRIPTA. Výživová doporučení. Dostupné z: www.wikiskripta.eu

Autor článku:

Ivana Hufová

Odborný garant článku:

MUDr. Jiří Náhlovský

Líbí se vám článek?
+26 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: