Kompresivní punčochy: používáte ty správné?

Tyto speciální punčochy nebo punčochové kalhoty jsou dnes k dostání v mnoha variantách: pro ženy i muže, v různé kvalitě a z odlišných materiálů. Při jejich výběru bychom se však neměli řídit pouze vzhledem či cenou – hlavní je vědět, jak vlastně punčochy „fungují“ a jak je správně nosit.

Kompresivní punčochy si vezměte nejlépe ráno a noste je celý den
Kompresivní punčochy si vezměte nejlépe ráno a noste je celý den

Kdy si je pořídit

Kompresivní punčochy nejčastěji předepíše praktický lékař z důvodu prevence křečových žil. Jejich pravidelné nošení vám pomůže ulevit především od následujících potíží:

  • těžké, unavené a bolavé nohy,
  • oteklé nohy a kotníky,
  • křečové žíly,
  • hluboká žilní trombóza,
  • zánět žil,
  • lymfedém,
  • prevence žilní trombózy hlubokých žil během dlouhých letů (economy-class syndrom),
  • otoky nohou v těhotenství.

Zákaz nošení

Kompresivní punčochy naopak nesmíte používat, pokud trpíte některým z těchto onemocnění:

 
  • periferní arteriální obstrukční nemoc dolních končetin,
  • městnavé srdeční selhání,
  • hnisavý zánět žil,
  • pokročilá periferní neuropatie,
  • některé typy ekzému.

Výběr je věda

Podle síly komprese, jakou punčochy působí, se většinou rozdělují do čtyř tříd.

  • Punčochy první kompresní třídy si můžeme běžně zakoupit ve zdravotnických potřebách či na internetu a nehradí je zdravotní pojišťovna. Používají se při prevenci křečových žil, při pocitu těžkých nohou a otékání, doporučují se na delší cesty letadlem nebo u dlouhodobě ležících pacientů.
  • Punčochy druhé až čtvrté třídy může předepsat lékař (buď praktický, nebo specialista), jsou hrazeny pojišťovnou a užívají se například při větší zátěži, v těhotenství nebo pro léčbu žilní nedostatečnosti a dalších onemocnění.

Jak je nosit

Kompresivní punčochy si vezměte nejlépe hned ráno a noste je po celý den, hlavně při zátěži. Věnujte zvýšenou péči hygieně nohou, pozor však, abyste kůži příliš nevysušovali. Kompresivní punčochy vždy po několika měsících vyhoďte a kupte si nové – jejich elasticita a kompresní síla se totiž časem snižují.

(vek)

Zdroj: http://www.graduatedcompression.com/comhosuwisc.htm

Autor článku:

MUDr. Mgr. Helena Janíčková Ph.D.

Specializace: neurologie

Lékařka je vědeckým pracovníkem v oblasti neurověd. Působila ve Fyziologickém ústavu Akademie věd ČR, nyní je v rámci post-doktorandského studia v Kanadě.

Líbí se vám článek?
+23 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: