Nemůžete usnout? Dejte pozor na to, co jíte před spaním!

  • Redakce uLékaře.cz
  • 10.11.2009
  • Aktualizace: 10.11.2009
  • Dobrý spánek
Převalujete se v posteli a spánek ne a ne přijít. Marně hledáte důvod problémů se spánkem? Jedním z nich může nesprávná strava.

Kdy před spaním jíst?

Většina problémů souvisejících s jídlem je spojena s načasováním jídla. S plným žaludkem se totiž usíná daleko hůře. Jídlo těsně před spaním často způsobuje pálení žáhy nebo výkyvy hladin žaludečních kyselin, což vede k nespavosti. Ideální doba posledního jídla před spaním je tři až čtyři hodiny před ulehnutím. Pokud se totiž člověk navečeří tři až čtyři hodiny před spaním, trávení se ukončí a lze pak očekávat vydatný a dobrý spánek.

Lehčí jídlo před spaním může naopak unavit
Lehčí jídlo před spaním může naopak unavit

Plánujte!

Proti nespavosti lze bojovat i pečlivým plánováním porcí jídla. Největší část denních kalorií by měl člověk zkonzumovat při snídani a obědě. K večeři je pak vhodnou volbou lehce stravitelné jídlo, například ovoce nebo zeleninový salát. Někdy je možné i večeři vynechat úplně a případný pocit hladu zahnat vypitím dvou až tří decilitrů vlažné vody. Pokud si v noci žaludek odpočine, bude na tom ráno lépe i mysl i tělo.

Důležité je také složení jídla. Hůře snáší organismus jídla těžká a tučná. Na druhou stranu lehká jídla mohou pomoci spánek navodit díky takzvané postprandiální únavě. Po jídle totiž dochází k přesměrování většího toku krve do žaludku a člověk se pak cítí unavený.

 

Pozor na kofein a alkohol

Káva, čaj, kola. Tyto a další nápoje a potraviny obsahující kofein působí povzbudivě a udržují organismus v bdělém stavu. Proto by lidé, kteří trpí nespavostí, neměli nápoje obsahující kofein konzumovat nejméně čtyři až šest hodin před ulehnutím do postele.

Stejně negativní účinek na spánek má i alkohol. Ten sice na jednu stranu nástup spánku urychluje, čehož mnoho lidí využívá jako prvního prostředku k řešení nespavosti. Dlouhodobé užívání alkoholu ale může architekturu spánku narušit. Alkoholici a lidé často užívající alkohol tak trpí častějším probouzením, žízní spojenou s dehydratací a podobně. Konzumace alkoholu se tedy před spaním rozhodně nedoporučuje.

(kam)

Zdroje:
www.zbynekmlcoch.cz
www.metabolicketypy.com

Líbí se vám článek?
-1 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
 
 
Proč nám cukají oči?
Články: Proč nám cukají oči?
Pod cukáním nebo svíráním...
Vláknina, trpělivý bojovník nejen s cukrovkou
Články: Vláknina, trpělivý bojovník nejen s cukrovkou
Vláknina je neocenitelná...
Kompresivní punčochy: používáte ty správné?
Články: Kompresivní punčochy: používáte ty správné?
Tyto speciální punčochy...
Muzea, hrady, zámky .... 30.000 památek z celé ČR
Za vznikem revmatického onemocnění stojí více než jen dědičnost – část první
Akupunkturou k oplodnění?
Články: Akupunkturou k oplodnění?
Když se řekne "jehličky...
Nežádoucím účinkům očkování lze předejít
Články: Nežádoucím účinkům očkování lze předejít
Očkování proti žloutence A...
Pěšky nebo na kole - Tipy na výlety
Naposledy čtené: