Přihlášení: OK

  |  

 Nápověda

 

Pití kokakoly zvyšuje riziko osteoporózy

Publikováno: 8.12.2009Aktualizace: 8.12.2009Osteoporóza
 
Orosená sklenice s kokakolou, ledem a plátem citronu. Pro mnohé z nás neodolatelná pochutina hlavně v parném létě. Ukazuje se ale, že tato lahůdka může být vážným faktorem při vzniku osteoporózy.

Američtí vědci totiž uveřejnili nové poznatky o nejpopulárnějším nealkoholickém nápoji – kokakole. Z výsledků jejich studií vyplývá, že se konzumace tohoto nápoje může podílet na snížení hustoty a síly kostní tkáně u starších žen. Tyto podmínky zvyšují riziko rozvoje osteoporózy, nemoci, při které se kosti stávají křehkými a náchylnými ke zlomeninám.

Orosená plechovka v horkém létě
Orosená plechovka v horkém létě

Ženy v ohrožení

Výzkumu se zúčastnilo více než 2500 lidí s průměrným věkem šedesát let. Vědci u nich vyšetřovali hustotu kostní tkáně v rizikových oblastech – v kyčelním kloubupáteři. U mužů, kteří udávali průměrné pití pěti dávek koly týdně (1 dávka = 1 malá láhev, sklenice či plechovka), nebyly zaznamenány žádné změny. Naproti tomu u drtivé většiny žen byla nalezena souvislost konzumace koly s úbytkem kostní hustoty v oblasti kyčle. Vyšetřované ženy pily průměrně 4 dávky koly týdně. Čím bylo množství dávek vyšší, tím závažněji byla kostní hustota snížena.

Záludnost kolových nápojů

Podle výsledků studie nelze svádět vinu na vysoký obsah cukru, umělých sladidel nebo kofeinu. Pití koly bez kofeinu nebo varianty bez cukru totiž mělo na řídnutí kostí stejný účinek jako běžná kola. Jako další vysvětlení úbytku kostní hmoty se nabízí možnost negativního působení oxidu uhličitého, obsaženého ve všech perlivých nápojích. "Bublinky" ale byly vyloučeny pomocí srovnání se skupinou lidí pijících sycené nápoje s výjimkou koly. Kostní hustota u mužů i žen byla totiž v tomto případě zcela v pořádku.

Zloděj vápníku

Předpokládanou škodlivou složkou oblíbeného nápoje se ukazuje být kyselina fosforečná. Tato velmi silná okyselující látka představuje významný zdroj fosforu, který je nezbytný pro správnou stavbu zubů a kostí. Je hojně obsažen v běžné potravě, ohrožuje nás spíš jeho nadbytek. Přebytečný fosfor se vylučuje z těla ve formě fosforečnanu vápenatého, čímž narušuje rovnováhu kostních minerálů. Vápník je zvýšeně odplavován z kostí, a právě to vede k úbytku jejich hustoty a pevnosti.

Některé studie oponují argumentem, že množství fosforečnanů v kokakole je zanedbatelné oproti jiným běžným zdrojům jako například sýrům či kuřecímu masu. Pravidelní konzumenti většího množství kokakoly však přijímají pouze dávky fosforečnanů. Chybí jim adekvátní příjem vápníku či jiných neutralizujících látek, které jsou v jiných potravinových zdrojích fosforu přítomny. Vyšetřované ženy v průměru přijímaly 1000 mg a muži jen 800 mg vápníku denně, což je méně než doporučovaných 1200 mg vápníku denně pro osoby starší padesáti let.

Pít, či nepít, to je otázka

Odborníci se shodují na tom, že riziko vzniku osteoporózy je ovlivněno řadou faktorů. Důležité je volit správnou skladbu potravin s dostatečným příjmem vápníku, vitaminu D, ovoce a zeleniny. A také se dostatečně hýbat. Zatím žádná studie neprokázala, že by příležitostné pití kolových nápojů poškozovalo kostní tkáň. Ženy, které mají obavu z řídnutí kostí nebo tímto onemocněním už trpí, by se nápojům s kyselinou fosforečnou měly přesto raději vyhnout. Už proto, že jejich nadměrné pití nemá se zdravou výživou nic společného.

(gepi)

Zdroj: Am J Clinical Nutrition 2006(Oct);84:936–942.

 
 
 

  Související obsah

 
 
 
 

  Diskuze čtenářů

  Přidejte komentář jako první

 Vstoupit do diskuze  

 

  Doporučujeme

 
 
 
 

  Nemoci a vyšetření

 
 
 
 
 

Kam dál

 
Bušení srdce

  Domácí lékař

Bušení srdce  více

  Poradna lékaře

syndrom help  více

Děti - hlasité dýchání

  Domácí lékař

Děti - hlasité dýchání  více

Jak spíte?

  Kalkulačka

Jak spíte?  více

  Doporučení lékařů

MUDr. Miroslav Smažík | praktický lékař pro dospělé, Mladá Vožice  více