Zavřít
uLékaře
Stáhněte si mobilní aplikaci uLékaře.cz
Lékařská poradna a objednání
Nainstalovat
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup k historii všech svých dotazů a odpovědí.
Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

Virus ptačí chřipky: v roce 2004 nejzranitelnější

Chřipka a její léčba 30.8.2008

Lékaři, vědci a celá odborná veřejnost počítá s tím, že citlivost chřipkového viru k léčbě antivirotiky se postupem času mění. Ne každý by však čekal, že se může měnit i v náš prospěch.

nachlazení, bolest hlavy, nevolnost, dívka, nemocná

Léčba podporuje vznik nebezpečných mutací...

Je všeobecně známo, že působení jakéhokoli léčiva (například antibiotika v případě bakterií, antivirotika) nepřátelského k dané mikrobiální populaci "urychlí evoluci" v této populaci. Silně zvýhodněni budou jedinci, kteří díky nějaké šťastné mutaci získali odolnost proti danému léčivu, a po nějaké době dojde k vyšlechtění celých rezistentních kmenů.

#IMG#

Tým francouzských vědců z Ústavu molekulární genetiky v Pasteurově institutu v Paříži nyní zveřejnil výsledky, podle kterých se citlivost k antivirovým lékům velmi významně mění i v nepřítomnosti těchto léků. Výsledky jsou o to důležitější, že vypovídají o citlivosti viru ptačí chřipky H5N1 k současnému nejnadějnějšímu antivirotiku oseltamiviru. Výsledky studie podtrhují důležitost průběžného monitoringu citlivosti chřipkových virů, potenciálně schopných způsobit celosvětovou pandemii.

Také viry se s časem proměňují...

Pro léčbu chřipky jsou dnes za nejvhodnější považovány inhibitory virové neuraminidázy, která je potřebná pro uvolnění viru z hostitelské buňky. Favoritem této skupiny je pak všeobecně známý oseltamivir. Ve své studii francouzští vědci pracovali s jednotlivými vysoce patogenními typy viru H5N1 izolovanými v Asii v letech 1997-2005. Sledovali citlivost jejich neuraminidáz k působení oseltamiviru. Získaná data ukazují, že senzitivita neuraminidáz virů izolovaných v letech 2004 a 2005 k oseltamiviru je asi desetkrát vyšší než senzitivita virů izolovaných v letech dřívějších anebo virů kolujících v současnosti. Z výsledků studie vyplývá, že spontánní genetická proměnlivost bez selekčního tlaku léčiv může sama o sobě vyústit ve významnou změnu citlivosti k antivirovým léčivům.

Znalost konkrétních mutací by pomohla k účinnější léčbě...

Tým se rovněž pokusil vytipovat konkrétní mutace, které mohou vést k tomuto žádoucímu zvýšení vnímavosti viru k léčbě. To může být dále užitečné pro navrhování struktury nových účinnějších léčiv.

Význam neuraminidázy v životě viru...

Jak vlastně antivirotika působí a kde se musí objevit mutace, aby ovlivnila citlivost viru k těmto lékům? Virová neuraminidáza je enzym, který umožňuje nově replikované populaci chřipkového viru projít skrze membránu hostitelské buňky. Virus pak může z vnějšku napadat nové sousední buňky. Neuraminidáza se váže na kyselinu sialovou obsaženou v membráně hostitelské buňky a inhibitory neuraminidázy fungují tak, že tuto kyselinu napodobují, vážou se na enzymové aktivní místo namísto přirozeného receptoru, a tím brání uvolnění viru. Aktivní místa neuraminidázy byla v devadesátých letech, v době vývoje těchto antivirotik, vybrána za cílovou strukturu proto, že jsou relativně hodně konzervovaná, a tudíž shodná u různých typů chřipkového viru. Pochopitelně to neplatí absolutně a aktivní místa neuraminidázy jsou také čas od času pozměněna mutací.

Na mutace si posvítili Američané...

Z výše uvedeného je zřejmé, že jakkoli jsou neochotná ke změnám, aktivní místa neuraminidázy jsou pod značným selekčním tlakem. Američtí vědci z Oddělení infekčních nemocí na St. Jude Children's Research Hospital se nedávno zabývali vztahem mutací těchto aktivních míst a rezistence viru k oseltamiviru a zanamiviru. Výzkumníci charakterizovali sedm podezřelých neuraminidázových míst, která přímo interagují s inhibitory, ale dosud nebylo známo, zda také propůjčují viru rezistenci k těmto lékům. Daná místa byla částečně změněna tak, aby zůstal zachován základní charakter (náboj a přibližný tvar) původní struktury. Tyto uměle vytvořené mutace významně snížily neuraminidázovou aktivitu. Také se ukázalo, že některé mutace skutečně viru propůjčují rezistenci k oseltamiviru i zanamiviru, zatímco jiná mutace redukovala vnímavost pouze k oseltamiviru. Naopak některé mutace neměly na virovou rezistenci žádný vliv.

Studie chřipkového viru H3N2...

Tentýž americký tým už dříve provedl podobné studie s chřipkovým virem H3N2. Z nich vyplynulo, že díky mutacím se mohou jednotlivé typy viru široce lišit například v termostabilitě, ale také ve schopnosti přenosu mezi jedinci (v tomto případě nešlo o lidi, virus se přenášel mezi fretkami, které se v některých ohledech lidem překvapivě podobají).

Závěr...

Závěr? Není úplně jednoznačný. Některé mutace sice mohou snižovat aktivitu virového enzymu neuraminidázy, a tím vlastně oslabovat jeho virulenci, na druhou stranu mu však mohou propůjčit nežádoucí odolnost vůči současným léčivům. Ani v přírodě nejsou věci černobílé, a lidem proto nezbývá než neskládat zbraně a pracovat na nových, ještě sofistikovanějších lécích, a přitom všem bedlivě sledovat protivníka.

Zdroje: Influenza chemotherapy: a review of the present state of art and of new drugs in development. Arch Virol 2000;145:2233-2248., Natural Variation Can Significantly Alter the Sensitivity of Influenza A (H5N1) Viruses to Oseltamivir. Antimicrob Agents Chemother 2006;50(11):3809-3815., Importance of neuraminidase active-site residues to the neuraminidase inhibitor resistance of influenza viruses. J Virol 2006;80(17):8787-8795., Neuraminidase inhibitor-resistant influenza viruses may differ substantially in fitness and transmissibility. Antimicrob Agents Chemother 2005;49(10):4075-4084.

Doporučujeme

Čtěte více

Virovou žloutenku můžete chytit i z jídla

Nejčastější typy virové žloutenky jsou A, B a C. Všechny tři jsou způsobené...

Virózy u dětí? Soustřeďte se na prevenci!

Rýma, kašel, horečka, únava, bolesti hlavy a kloubů. Tyto příznaky většinou...

Virtuální čekárna lékařům naslouchá

V polovině dubna letošního roku spustila služba uLékaře.cz Virtuální čekárnu...

Virtuální čekárna propojí pacienty s praktickými lékaři – kdykoliv a online

Současná pandemie COVID-19 ukázala, jak výraznou pomocí mohou být nejen ve zdravotnictví...

Virtuální ordinace mají otevřeno 24 hodin – využijte toho

Jak se vám líbí ordinace, z které si neodnesete chřipku, průjem nebo neštovice?...

Virtuální realita krade spánek

Je takřka dokonalá. Zaujme na první pohled. Nabízí tolik možností… Prostě přitahuje....

Virus hepatitidy C se znovu objeví i v transplantovaných játrech

Hepatitida C je nejčastějším důvodem k transplantaci jater. Když se odstraní...

Virus chřipky přežije i -80°C

Epidemie chřipky se v Česku objevují zhruba každý druhý rok.

Virus chřipky vyhledává chladné počasí

Přicházející zima s sebou kromě předzvěsti sněhu a toužebného očekávání vánočních...

Virus klíšťové encefalitidy odhalil svůj přístupový kód

U našich rakouských sousedů bojují s klíšťovou encefalitidou velmi úspěšně pomocí...

Virus snižuje šanci počít "ze zkumavky"

O lidském papilomaviru se dnes hodně mluví. Hlavně kvůli očkování, které má...

Virus španělské chřipky dekódován. Pomůže v boji se současnou chřipkou?

Medicínským historikům se po téměř stoletém snažení podařilo kompletně zmapovat...

Virus zika – hrozba současného cestování

Strašák, který byl objeven už v polovině minulého století. První epidemie horečnatého...

Virus žloutenky se může skrývat i v jídle

Infekční žloutenka je nepříjemné virové onemocnění, které může postihnout každého...

Virus žloutenky se příliš nemění – na rozdíl od chřipky

Nejčastějšími virovými nemocemi jsou chřipka a virová hepatitida. Hepatitida...

Viry a letecká doprava

K šíření chřipkových epidemií přispívá i letecká doprava.

Viry proti komplikacím chřipky

Běžnou komplikací chřipky je nasedající bakteriální infekce, která nejčastěji...

Viry působící respirační infekce mohou být příčinou pandemie obezity

Epidemie představuje zvýšený výskyt určitého onemocnění. Slýcháme o ní v mnoha...

Viry útočí! Na typicky zimní nemoci platí homeopatika

Tuhé mrazy, mírná oteplení, sněžení a plískanice. Počasí jen přispívá k již...

Viry, vetřelci nesoucí nemoc

Rotaviry, viry žloutenky B a C, HIV či chřipky. Virus se často skloňuje ve všech...

Naposledy přečtené dotazy z poradny

Zarudnutí penisu

Dobrý den, na penisu se mi objevila malá bulka, okolo které je kůže rudá, až...

Potíže s uvolněním při sexu

Dobrý den pane doktore, s přítelem jsme 7 měsíců. Ze začátku jsme spolu neustále...

Bulka v dásni nad zubní korunkou

Dobrý den, Nedávno jsem byla na čepu a zubní korunce. Před tímto zákrokem...

Chronický zánět zvukovodu, zaléhání ucha

Dobrý den chtěla bych se zeptat už asi půl roku mám po probuzení vlhko v uších...

Loupající se kůže

Dobrý den, poslední dny se mi loupe kůže na obouch dlaních a konečcích prstů....

Problém je ten, že při delší chůzi (cca 50 - 100 m) mne chytají křeče u levé nohy (nejdříve lýtko a pak stehno).

Dobrý den, asi před 3 týdny mne z ničeho nic začalo bolet levé tříslo (v horní...