Opravdu chcete přestat kouřit?

  • Redakce uLékaře.cz
  • Reklamní sdělení
  • 18.1.2016
  • Aktualizace: 18.3.2016
  • uLékaře.cz

Mnoho z nás začíná nový rok předsevzetím. Chceme být lepší, hezčí, zdravější. A zapřisáhle prohlašujeme, že zhubneme, začneme sportovat, budeme zdravě jíst, něco se naučíme, … A hlavně už konečně přestaneme kouřit.

Cigareta je pro nás rituálem, který máme spojený s příjemnými emocemi
Cigareta je pro nás rituálem, který máme spojený s příjemnými emocemi

Ušetříme, budeme zdravější, krásnější

Většina kuřáků se alespoň jednou za svou „kuřáckou kariéru“ pokusí přestat kouřit.

Důvody, proč přestat, se na nás hrnou ze všech stran – od těch estetických, kdy nám jsou lákavým příslibem bělejší zuby a hezčí pleť, až po ty zdravotní, kdy se zbavíme chronického kašle a bude se nám lépe dýchat. Navíc snížíme riziko smrtelných onemocnění, které si raději ani nepřipouštíme. Když k tomu přihodíme ještě fakt, že ušetříme, jsme doslova ubiti argumenty. Takže chceme přestat kouřit? Mozek křičí: „Ano, ano!“

Na čem jsme závislí?

Všechno to zní lákavě. A teď přijde to pověstné „ale“, které nám cestu k vytouženému cíli vždycky poněkud zkomplikuje. Chceme přestat kouřit, ale jsme fyzicky závislí na nikotinu. Aby toho nebylo málo, jsme ke kouření připoutáni i silnými psychicko-společenskými vazbami. Cigareta je pro nás rituálem, který máme spojený s příjemnými emocemi.

Přesvědčte sami sebe

Jedinou cestu k úspěchu představuje opravdu pevné rozhodnutí. Snadno zjistíte, jak vážně to s (ne)kouřením myslíte. Sepište si do dvou sloupců svůj osobní seznam pro a proti. Nezáleží na tom, jak banální či nesmyslné se důvody mohou zdát, pokud jsou pro vás důležité, napište je. Až budete hotovi, oba sloupce porovnejte. Berte v potaz množství i pádnost jednotlivých položek. Hned zjistíte, jak moc chcete s kouřením přestat.

Jak přestat kouřit

Máte dvě možnosti. První je přestat najednou. Odhodit cigarety a vše, co je připomíná. Druhá možnost by se dala nazvat redukční, při ní přestáváte postupně. Ubíráte množství vykouřených cigaret za den, až se dostanete na nulu, nebo postupně posouváte hodinu, kdy začínáte kouřit.

Po prvních 21 dnech už máte skoro vyhráno

Nejkritičtějších je prvních 21 dní. To je doba, po kterou tělu trvá, než si na změnu zvykne. Celých 75 % pokusů ztroskotá právě tehdy. Proto je důležité nepodlehnout chuti na cigaretu.

V prvních kritických dnech vám pomohou léky na odvykání kouření s obsahem nikotinu ve formě náplastí, žvýkaček či sprejů, které vyrábí NicoretteNiQuitin. Výhoda náplastí spočívá v postupném uvolňování nikotinu. Pokud to nebude stačit, doplňte náplasti ještě ústním sprejem nebo žvýkačkami, které vás zaměstnají.

Teď už nezbývá nic jiného, než popřát pevnou vůli, abyste si na konci roku mohli vychutnat ten pocit, kdy si vítězoslavně odškrtnete položku „přestat kouřit“.

Registrované léčivé přípraky. Čtěte pozorně příbalový leták. O vhodnosti a způsobu užití přípravku a případných rizicích se poraďte s lékařem nebo lékárníkem.

Účinná látka: nicotini resinas

Ústní spreje a žvýkačky jsou určeny k vnitřnímu užití. Náplasti jsou určené k vnějšímu užití. 

Líbí se vám článek?
+6 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: