Nekvalitní spánek

Dobrý den, prosím o radu. Už několik let mě trápí špatný spánek, nemohu usnout, ráno se špatně probouzím, cítím se více unavená, než, když jsem šla spát. Můj přítel chrápe a já jsem nucená spát na kanapi, mam z toho už dost bolavá záda. Ale i když jsem pak sama doma a mam klid a postel jen pro sebe, tak stejně nemohu usnout. Usínám tak kolem jedné, druhé ranní a ulehám v deset. Dost se v noci i potím, chodím na malou a neustále my jedou myšlenky, už si přijdu, že nejsem normální...moc mě to trápí. Děkuji za odpověď.

Odpověď odborníka:

Dobrý den Jano Spánek a jeho regulace jsou poměrně křehké. Vzniklé poruchy rytmu a doby usínání se často zafixují. Nejběžnější problém s usínáním je- psychosociální nespavost. Vznik obavy z neusnutí při nutnost ráno vstát a poté vykonávat pracovní ev jinou činnost. Tam pomůžou jisté psychorelaxační metody na nácviky uvolnění organismu, postupné změny doby a rytmu spánku. Velmi nevhodné je problém řešit klasickými hypnotiky- léky na spaní. Nejběžněji používané moderní léky se složkou zolpidem- Hypnogen, Stilnox apod. sice pomůžou. Ale k použití nejsou na pravidelné a delší užívání vhodné. Existují jiné vhodnější moderní léky např Trittico - bere se v několika měsíční kůře, poté se snižuje dávka a vysadí a může dojít k normalizaci spánku. Pokud se problém vrátil, je možné kůru opět nasadit. Variantou je také lék mirtazapin např jen v dávce 15 mg na noc. Předčasné probouzení je často také vlivem zasunuté depresivní reakce. Zmíněné léky mohou i toto po čase normalizovat, někdy je i nutná kůra klasickým antidepresivem v ranní dávce, také min. 3 měsíce. K řešení problému tedy budete asi potřebovat odbornou pomoc lékaře, psychologa. Múžete zkusit nejprve najít některou publikaci i psychorelaxaci, nácviku metod před usnutím a provádět jejich nácvik. Dále zkusit přechodně posunout ulehnutí do postele o něco později. Tak postupně o 1 hodinu. Vést si spánkovým kalendář- časy ulehnutí, usnutí probouzení. Večer kromě relaxace nic neřešit, být v klidu. Pohybová aktivita odpoledne naopak hl na čerstvém vzduchu může pomoci. V posteli, pokud spánek nepřichází, není dobré provádět jiné aktivity- číst, sledovat TV, poslouchat rádio nebo přemýšlet. Náš mozek se toto rychle naučí a při pobytu v posteli je místo na spánek nachystán na tyto činnosti. Pokud se stav nebude lepšit- k nastavení léků a nácviku psychorelaxačních metod navštívit lékaře, který se poruchám spánku více věnuje- někteří neurologové psychiatři. Existují i speciální spánková centra pro léčbu poruch spánku. Ve Vašem případě možná bude vhodné provést i vyšetření ve spánku, zda není ještě rušen jinými příčinami- poruchou dýchání ve spánku ev pohyby dolních končetin ve spánku. To jsou nejčastější příčiny proč je člověk ráno po spánku nevyspalý, protože tyto příčiny nemožní usnout do potřebných spánkových stádií. Tyto poruch potom vyžadují další jiná léčebná opatření, které pomohou k normalizaci Zdravím dr. Šigut

prim. MUDr. Vladimír Šigut
prim. MUDr. Vladimír Šigut

Specializace: Neurologie
Pracoviště: Neurologické odd a iktové centrum nemocnice Krnov,
Ambulance neurologie a myoskeletární medicíny Krnov

 
Líbí se vám odpověď?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: