Nespavost

Je mi 14 let mám problémy usnout. Nejsem nervní člověk abych měla strach usnout nebo něco takového. chodím spávat mezi 8-9 hodinou a usínám až nad ránem. Podle mé mamky to mám z hledění do počítače před spaním, radila mi si číst místo Pc ale nezabralo to. Ani při velkém vyčerpání nejsem schopná jen tak usnout. Nějakou dobu jsem zkoušela měnit tvrdost postele, peřiny a polštáře. Nezabíralo nic. skoušela jsem spát různě otočená ale nic nikdy nezabralo. Proto prosím o radu zda je to v mém věku třeba normální nebo něco jiného už mě to trápí poměrně dlouho a spánek mi začíná chybět....

Odpověď odborníka:

Markéto, napíšu Vám nejprve desatero hygieny zdravého spánku. Od pozdního odpoledne (4–6 hodin před usnutím) nepijte kávu, černý či zelený čaj, kolu nebo různé energetické nápoje a omezte jejich požívání během dne. Působí povzbudivě a ruší spánek.Vynechejte večer těžká jídla a poslední pokrm zařaďte 3–4 hodiny před ulehnutím.
Lehká procházka po večeři může zlepšit Váš spánek. Naopak cvičení 3–4 hodiny před ulehnutím již může Váš spánek narušit.
Po večeři již neřešte důležitá témata, která Vás mohou rozrušit. Naopak se snažte příjemnou činností zbavit stresu a připravit se na spánek.Nepijte večer alkohol, abyste lépe usnuli – alkohol kvalitu spánku zhoršuje.Nekuřte, zvláště ne před usnutím a v době nočního probuzení. Nikotin také organismus povzbuzuje.
Postel i ložnici užívejte pouze ke spánku a pohlavnímu životu (odstraňte z ložnice televizi, v posteli nejezte, nečtěte si a přes den ani neodpočívejte).V místnosti na spaní minimalizujte hluk a světlo a zajistěte vhodnou teplotu (nejlépe 18–20º C).
Uléhejte a vstávejte každý den (i o víkendu) ve stejnou dobu ± 15 minut.Omezte pobyt v posteli na nezbytně nutnou dobu. V posteli se zbytečně nepřevalujte, postel neslouží k přemýšlení. Nedaříli se Vám usnout po dobu 20 minut, vstante a jděte na chvilku do vedlejší místnosti, poté se zase vratte do postele, zbytečně o ničem nepřemýšlějte a zkuste "vypnout". Večer před spaním zkuste pít čaj z medunky. Nezlepší-li se Váš problém, navštivte praktického lékaře k podrobnějšímu vyšetření. Přeji Vám, at se brzy zase vyspíte, s pozdravem, K. Jiříčková.

MUDr. Kristýna Jiříčková
MUDr. Kristýna Jiříčková

Specializace: Praktické lékařství
Pracoviště: Monse spol, s.r.o.

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: