Stav

Dobrý den, mám již dlouhodobý problém s nespavostí. Trvá minimálně hodinu, než usnu a v noci se často budím. Ráno jsem unavená a "zlámaná". Prostředím to nebude, protože ať spím u rodičů, u přítele nebo u kamaráda, je to stále stejné. Občas mám i nepříjemný pocit v nohou, není to bolest ani brnění, jen pocit. Také se mi často točí hlava, nebo mám takový pocit "mimo", jako bych byla vedle svého těla. Trpím i občasnou nevolností, kdy jím a náhle se mi udělá špatně a už se jídla nemůžu ani dotknout. Myslela jsem, že to mám od zad, ale byla jsem u rehabilitačního doktora, "prokřupnul" mě a napsal mi nějaké rehabilitace se slovy, že mám křehkou postavu s tendencí se blokovat. Ulevilo se mi jen tím, že jsem se cítila víc pohyblivá. Poté jsem předpokládala, že se to odvíjí od očí, protože mám o čtvrt dioptrií slabší brýle než potřebuji, ale koupila jsem si kontaktní čočky se správnými dioptriemi a stav stále zůstává. Těhotenství jsem také před měsícem vyloučila těhotenským testem. Už si nevím rady, tak prosím o pomoc co dělat. Režim mám myslím stejný, chodím spát okolo 22 hodiny až na některé dny o víkendu, kdy je oslava a v týdnu jsem vzhůru ve stejný čas a ano o víkendu si přispím, co mám tyto problémy vstávám ale nejpozději v 9 ráno (kdysi třeba i ve 2 odpoledne). Je pravda, že mě letos čeká maturita a přijímačky na VŠ, čemu bych možná mohla přisuzovat nespavost, ale co další věci? Souvisí s nespavostí???

Odpověď odborníka:

Dobrý den Pavlo, váš problém s nespavostí může mít více důvodů. Bylo by dobré, aby jste navázala vztah se svým tělem. K tomu vám pomůže provádět pravidelně pohybové cvičení, stačí i krátké 10 - 15 minut. Mělo by obsahovat krouživé a protahovací pohyby, které by vám pomáhaly uvolňovat napětí ve svalech, jenž se tam ukládá v průběhu dne. Ideálním cvičením je např. Pět Tibeťanů. Dále začít i několikrát denně procvičovat prohloubené dýchání (abdominální dýchání). Toto dýchání pomáhá ke zklidnění vegetativní nervové soustavy. Zaveďte si každodenní rituál před spaním spočívající v tom, že si před lehkou večeří krátce zacvičíte, můžete si udělat bylinkový čaj podporující spánek, sprchu a při ulehnutí do postele nezabývat se myšlenkami, co vás čeká druhý den, nevracet se do minulosti, nezabývat se žádnými problémy, ale zaměřit myšlenky na něco příjemného, např. si vybavit, že ležíte a usínáte u ohýnku, kdy si představujete jeho plameny, vůni dřeva, praskání dřeva a pohodu a uvolnění. To vše spojíte s prohloubeným dýcháním (4 sekundy nádech a 6 sekund výdech). Přitom zapojujete při nádechu a výdechu bránici, která při nádechu vyklene břišní stěnu a při výdechu břišní stěnu přitahujte k páteři. Dále vám doporučuji navštívit psychologa, u něhož byste mohla zkusit zpracovávat myšlenky, které vám pravděpodobně mohou vytvářet problémy s nespavostí.

PhDr. Josef Sýkora
PhDr. Josef Sýkora

Specializace: Psychologie
Pracoviště: Energy – Centrum zdraví

 
Líbí se vám odpověď?
+2 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: