Reklama
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup k historii všech svých dotazů a odpovědí.
Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

Reklama

Zhoršení stavu u staršího člověka

Vnitřní lékařství Jitka 20.2.2018

Dobrý den, mému otci je 75 let a cca 15 let se léčí s cukrovkou (1.typu), píchá si 2x denně inzulin (ráno 12 jednotek, večer 9 jednotek). Před cca 3 týdny měl slabší střevní chřipku, následně byl hospitalizován (v období 1.2. - 6.2.) v nemocnici na neurologii kvůli zhoršenému stavu spojenému s léčbou esenciálního třesu (užíván Liskantin, Lyrica). Výsledkem hospitalizace bylo vysazení léku Kemadrin, který bral cca 10 let. Poslední týden má otec výkyvy v měřených hodnotách cukru, kdy již 2x se objevila hodnota cukru 18. Objevily se i výkyvy v náladě, špatná chůze až s tendencí vrávorání. Dietu dodržuje, poslední týden až úzkostlivě, neboť nechce přijímat téměř žádné jídlo, aby hodnoty cukru neměl opět vysoké. Mohli byste mi poradit, jestli výkyv cukru nemůže být způsobem vysazeném léku Kemadrin ? Anebo co může být příčina, že se po tak dlouhé době léčby najednou objeví takové vysoké hodnoty, byť je dieta dodržována ?
Díky za informaci.

MUDr. David Folprecht
Odpovídá lékař:

MUDr. David Folprecht

Specializace: Praktické lékařství

dobrý den, bohužel situace je dost komplikovaná, takže nelze úplně přesně říci v čem je problém, Kemadrin v tom může hrát roli, ale také vůbec nemusí, problémy může způsobit náhlé vysazení léku ( měl by být vysazován postupně ) ale vzhledem k tomu že již uplynulo 14 dní, tak je již tato úvaha vcelku zbytečná, spíše mě zaráží to dávkování inzulinu, 2 x denně je prostě málo a lépe je hodnoty stabilizovat častějším podáváním, což ale někdy naráží na problém že se lidé častěji píchat nechtějí nebo to sami nezvládnou, pak samozřejmě léčba diabetu není ideální, krom toho bych se pozastavil nad těmi zažívacími potížemi, či možná skrývanému nechutenství, každé zhoršení zdravotního stavu člověka může signalizovat nějaké skryté onemocnění, třeba žaludku, jícnu, střeva, slinivky, jater a podobně, takže je třeba zaměřit se na celkové vyšetření člověka, celou laboratoř, ultrazvuk břicha, rtg plic a podobně, určitě se podívat na všechny podávané léky, často bohužel dochází k nevhodným kombinacím léků a pacient pak může být lehce "přiotrávený", takže bych s lékařem probral veškeré léky a některé, které nejsou třeba úplně nezbytně nutné bych zkusil na pár týdnů vysadit, třeba léky na cholesterol a podobně, děkuji za dotaz.

Odpovídá lékař:

MUDr. Soňa Boušková

Specializace: Vnitřní lékařství

Dobrý den, paní Jitko, myslím si, že výkyvy v hodnotách krevního cukru souvisejí s virózou, následnou hospitalizací a změnou jídelníčku při pobytu v nemocnici spíše než s vysazením léku Kemadrin. Ten je užíván k léčení třasu. Chápu to správně, že mu jej při hospitalizaci vyměnili za Lyricu a Liskantin? Je možné, kromě jiného, že za hospitalizace bylo nutné podávat inzulin v jiném schématu či dávkování a nyní je obtížné nastavit optimální dávku. Také nepíšete, jaký inzulin Váš otec používá. Vzhledem k tomu, že si píchá dvakrát denně, myslím, že by se mohlo jednat o bazální inzulin. Možná že by bylo třeba přidat nějaký rychlý inzulin. Rozhodně bude nutná brzká kontrola na diabetologii. Není správné, aby Váš otec hladověl, měl by dodržovat dietu, samozřejmě, ale dávkování inzulinu by se mělo přizpůsobit domácím stravovacím návykům, ne opačně. Ohledně výkyvů nálad, špatné chůze a vrávorání - vše může souviset s vyzazením léku Kemadrin a s užíváním Liskantinu a Lyricy, které mohou mít podobné nežádoucí účinky. Žádný z léků nevysazujte, ale obraťte se na ošetřujícího neurologa, kterému popiště obtíže Vašeho otce. S pozdravem MUDr. Soňa Boušková

Související dotazy

Vhodný sport pro staršího člověka
Sporty pro padesátileté - Dobrý den, mohu se ještě...
Sex v životě člověka
Jakou roli hraje v životě člověka sex, když pomineme...
Zhoršení zdravotního stavu
Dobrý den , rok pozoruji zhoršení zdravotního stavu...
Úzkost po smrti blízkého člověka
Dobrý den, je mi 14 let a před 13 lety mi tragicky...
Přechodné zhoršení stavu po Aurorixu
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda se v začátcích...
Přenos vztekliny z člověka na člověka
Dobrý den, kamaráda cca před třemi týdny poškrábala...

Doporučujeme

Více dotazů z poradny

Zhoršení prokrvení mozku ??

Dobrý večer. Jsem po infarktu, chtěla jsem se zeptat, když mě zmrtvá zničeho...

Zhoršení příznaků po léčbě leiomyosarkomu čelisti

Dobrý den,chtěl bych se zeptat.Jsem čtyři a půl roku po leyosarkomu horní čelisti.Operace...

Zhoršení rovnováhy po aplikaci Apaurinu

Byl jsem včera večer ošetřen na pohotovosti a dostal jsem do infuze 1ml APAURINu....

Zhoršení sluchu

Dobrý den,chtěla bych se zeptat mám chronickou rýmu a poslední dobou špatně...

Zhoršení sluchu

Dobrý den, procházím nyní stacionárními vazodilatačními infuzemi (s Cavintonem)...

Zhoršení sluchu po léku

Dobrý den, mám problém, na který bych ráda znala odpověď. Na radu jsem se ptala...

Zhoršení sluchu.

Dobrý den. Vzhledem k věku /68/ nečekám kdovíjak skvělý sluch. Vadí mi ale špatná...

Zhoršení stavu

Dobrý Den, mám dotaz dlouho dobu trpím bolestí na hrudi.Zhoršeným dýcháním....

Zhoršení stavu a co dělat

Dobry den,mam na vas takovy asi divny dotaz. Lecim se s Ulcerozni kolitidou...

Zhoršení stavu po obstřiku zápěstí

dobrý den, již více jak půl roku mám problémy s bolestí levého zápěstí. Zápěstí...

Zhoršení stavu z nejasných příčin

Dobrý den,moc vás prosím o pomoc. V první řadě to začalo bolesti na hrudi, navštívila...

Zhoršení stolice

Dobrý den, mám dlouholetý problém s trávením. Velký problém je častá plynatost...

Zhoršení šelestu

Dobrý den, je možné že kamarádce šelest zhoršil o jeden rok víc jak o polivinu?...

Zhoršení vidění

Dobrý den, během posledního roku se mi poměrně zhoršilo vidění. Dnes jsem byl...

Zhoršení vidění

Dobrý den, dnes se mi v práci náhle zhoršilo vidění. Začalo to tím, jako bych...

Zhoršení vidění pravého oka.

Mám pocit jako bych pravím okem koukal přes sklenici s vodou při koukání jedním...

Zhoršení vidění u dcery

Dobrý den, mám dotaz. U naší dcery došlo ke zhoršení vidění. Je jí 8,5 roku....

Zhoršení vidění za šera po laserové operaci očí

Dobrý den, jsem již skoro pět měsíců po laserovém zákroku, který mi měl odstranit...

Zhoršení vidění, roztroušená skleroza

Dobrý den, cca 1,5 měsíce jsem nově léčena kvůli vysokému tlaku - Valzap 160mg...

Zhoršení vizu po operaci aneuryzmatu mozku

Dobrý den, je mi 41 let, v březnu příštího roku to bude rok ,od mé operace klidového...

Naposledy přečtené dotazy z poradny

Bolest žaludku

Dobrý den, posledních zhruba 5 dnů se potýkám s problémem bolesti žaludku....

Vyrážka na penisu

Dobrý den, u kořene penisu se mne udělal velký červený pupen, o co by se mohlo...

Bulka v zadní části temene, pocit bolesti hlavy

Dobrý den, nedávno mi bylo 18 let, pře pár dny jsem zpozoroval v zadní části...

Bolesti hrudníku

DOBRÝ DEN. Před 1,5 rokem jsem měl autonehodu. Měl jsem oboustrannou kontuzi...

Černá tečka v ústech

Dobry den, nedavno se mi objevila cerna tecka v ustech. Foto prikladam. Muze...

Vyrážka pod znamienkom

Dobry den, dnes sa mi stala hrozna vec, som prestraseny a bojim sa. Na brade...

Tmavá skvrna v ústech

Dobrý den , dnes jsem si zjistila v ústech tmavou skvrnu nevíte , co to muže...

Syndrom SI skloubení

Dobry vecer. Je mi 20 let a uz 6 mesicu me boli bedra a 4 mesice jsem na nemocenske....

Zvětšení prostaty

Dobrý den, je mi 65 let a chodil jsem na preventivní prohlídky pravidelně...

Lechtání dolních zubů

Dobrý den, už pár dní mě "lechtají" zuby ve spodní části. Nevíte co by to mohlo...

Echo srdce

Dobrý den mám dotaz ohledně ECHA srdce, na Echu: Vyšetřitelnost 2. Dutina LKS...

Citlivý močový měchýř

Dobrý den, můj dotaz se týká problémů s močovým měchýřem, trvajícím již 6 let....

Menstruace a případné těhotenství

Dobry den chci se zeptat, posledni ms jsem mela 12.5. Potom jsme byli 10.cervna...

Ceny CT vyšetření pro samoplátce

Dobrý den, zajímalo by mě kolik stojí CT a magnetická rezonance kdybych si to...

Uhodila jsem se do hlavy, mám strach z otřesu mozku či hematomu mozku

Dobrý den, prosím mám dotaz. Včera jsem se uhodila do hlavy do zadní části kufru...

"Kapičky lásky"

Dobrý večer Mám pár dotazů. Nedávno jsme měli s přítelkyní pohlavní styk bez...

Plynatost, úzká stolice

Dobrý den, nedávno jsem podstoupil kolon. vyšetření z negat. výsledkem. Asi...

Popis Rtg hrudníku

Dobrý den, co prosím znamená popis RTG snímku plic. Obě plicní křídla rozepjatá,...

Bulka konečníku

Dobrý den, v oblasti konečníku jsem si nahmatal asi 0,5 cm podlouhlou bulku,...

Pozoruji výrazné zmenšení varlat

Dobrý den, už cca 3-4 měsíce mám bolesti varlat, někdy přímo varlat někdy je...

Reklama
Zavřít