Nabrání váhy/získání kondičky

Dobrý den, je mi 19 let, měřím 178 cm a vážím 54 kg. Snažím se nabrat na váze, ale vůbec mi to nejde. Je mi jasné, že abych nabrala nějaké svaly a zlepšila kondičku, je třeba nějaký pohyb. Problém je, že v podstatě několik let jsem se skoro vůbec nehýbala a je pro mě čím dál těžší začít. Zkoušela jsem se některé programy na různých dietologických serverech, jenže když jsem si tam přečetla doporučení na sport typu 60 min. squash, 60 min. posilování a 60 min. snad aerobik či co, nevěděla jsem, jestli se mám smát nebo brečet, poněvadž něco takového nepřichází v úvahu, jelikož kupříkladu třeba tenis hrát můžu, jenže asi tak 2 min. a potom musím 10 min. odpočívat. Posilovat taky můžu, ale tím stylem, že zvedám samotnou ruku a po půl minutě už jí nezvednu, nebo jsem se jednou pokoušela dělat 5 minut sedy lehy, jenže potom jsem se asi hodinu nemohla vůbec zvednout, několik hodin jsem nemohla ani sedět, aniž bych nepadala (ty mezižeberní svaly asi vůbec nefungovaly) a 3 dny jsem měla pocit, jako bych měla přelámaná všechna žebra. Ujdu 700 metrů a hyperventiluju, musím si sednout a dát si třeba kostku cukru, nemůžu mluvit natož pokračovat. Když jsem byla před pár lety na plicním, naměřili mi nějakou tu kapacitu plic okolo 50 % s tím, že to můžu zlepšit jenom sportem. Kardiolog (u kterého jsem byla s bolestí na hrudi m.j. při námaze) mi řekl, že srdce mám naprosto v pořádku, že je to prostě jenom tím, že nesportuju a doporučil mi abych třeba jenom chodila na dlouhé vycházky, ale já si nemyslím, že je to to nejvhodnější vzhledem k tomu, jak mě to vyčerpává, mám pocit, že bych z toho spíš ještě víc slábla, jak mě to vyčerpává, a navíc je to spíše "lehká" aktivita vhodná ke spalování tuků, než k nabrání svalů a zlepšení kondičky, a abych ještě víc hubla, to bych opravdu nerada. Chci se proto zeptat, jestli existuje nějaký druh aktivity, kterou bych mohla vykonávat s takovouhle "nekondičkou", ale abych přitom nehubla, případně co byste mi doporučila (Přemýšlela jsem třeba o nějakých těch proteinových nápojích pro kulturisty, ale nevím, jestli by to bylo vhodné). Budu velice vděčná za odpověď.

Odpověď odborníka:

Dobrý den SYD! Vyšetřilo vás několik lékařů (předpokládám, že se u vás pátralo i po onemocnění štítné žlázy), po interní stránce jste v pořádku, fyzické zátěže se tedy ze zdravotního hlediska obávat nemusíte. Kondičku je potřeba vybudovávat postupně, nemůžete čekat, že budete hned schopna podávat výkony. Ale jiná cesta než nepřestávat, cvičit každý den a po krůčcích navyšovat zátěž opravdu není. Ideální je kombinovat různé druhy zátěže - kolo, chůzi, plavání, atd. Pokud jak píšete běžnou chůzí ujdete 700 m a vyčerpáním nejste schopna mluvit, doporučovala bych vám navštívit ještě psychologa nebo psychiatra, aby se za pouhou nevýkonností neskrývala třeba larvovaná deprese. Hezký den.

MUDr. Petra Řeháčková
MUDr. Petra Řeháčková

Specializace: Všeobecné lékařství
Pracoviště: Praktická lékařka pro dospělé

 
Líbí se vám odpověď?
+1 Ano Ne
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: