Spánek

Dobrý den. Ráda bych se vás zeptala- nevím přesně, jak to mám popsat, ale asi jsem nějaká nenormální nebo alespoň mi to tak všichni říkají. Mám už pár let problém, že když chci jít spát, tak musí být naprosté ticho..řádné zvuky, televize nebo mluvení, prostě cokoliv mě vaďí - i tikání hodin... je to k zbláznění, někdy mi trvá hodně času, než usnu a někdy se proberu a zase se snažím usnout a teď, když tu máme načas bráchu a jeho přítelkyni, tak je to horší, někdy nespím celou noc, protože oni si na noc pouštej filmy a i když jsou někdy potichu, tak mě to stějně ruší a ráno mě zase zbudí mluvením, už dlouho sem se pořádně nevyspala a když nejsou doma tak mě zase budí v noci zima nebo prostě se zbudím jen tak. Fakt už nevím, jestli jsem normální, že nemůžu spát ani při sebemenším šramotu nebo mluvení.. jsem s toho zoufalá, poraďte mi prosím co mám dělat..děkuji moc.

Odpověď odborníka:

Dobrý den, Petro. Tak to jsme na tom obě stejně. Taky mám potíže s usínáním, usnu jedině v tiché temné místnosti, taky mě nesmí rušit tikající budík a ani světlo z ulice. A považuju se za normální. Poruchy spánku jsou relativně časté - i u mladých lidí a dětí. A příčinou nespavosti bývají často špatné návyky. Například hrající televize je prohřešek číslo 1. Pokuď už je u vás na návštěvě Váš brácha, tak by Vás měl respektovat a sledovat televizi v jiné místnosti. Taky Vám pomůže, když budete chodit do postele ve stejnou dobu (tělo má své biologické hodiny a pokuď budete pravidelně ve stejnou dobu chodit spát a v pravoidelnou dobu vstávat, zvykne si nato.) Do postele se snažte dostat ještě před půlnocí - nejblahodárnější je totiž spánek 2 hodiny před půlnocí. Velkým prohřeškem je pak ranní vyspávání. Člověku stačí 6-8 hodin spánku denně, starším lidem a výjimkám míň. I o víkendu vylihujte maximálně o 1 hodinu déle, než v týdnu, ne víc (pokuď v týdnu vstáváte v 6 hodin ráno, o víkendu by jste měla vstávat nejpozději v 7hodin). Taky spánku neprospívá příliš přetopená a nevyvětraná místnost. Dále minimálně 2 hodiny před spaním by jste už neměla pít tekutiny a od oběda už nejezte sladké potraviny (cukr působí stimulačně), ani nepijte sladké nápoje či nápoje s obsahem kofeinu, teinu (čaj), či coca-colu. A rada na závěr: fyzická zátež přes den Vám zaručeně nachystá ten nejtužší spánek. Pokuď přes den moc fyzicky nepracujete, tak je vhodné, aby jste do denního režimu zahrnula nějakou formu pohybu (sport, větší úklid, procházky a pod). Pokuď ani výše uvedené nezabere, musíte navštívit lékaře a skusit usínat pomocí léků či bylinkových preparátů.

MUDr. Michaela Bobelová
MUDr. Michaela Bobelová

Specializace: Vnitřní lékařství
Pracoviště: Dialyzační a nefrologické centrum při NsP Havířov

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: