Toxicita vitamin a a d

Dobrý den, na začátku léta mě můj lékař začal léčit na nedostatek vitamínu A (6000 I.U. denně + játra každý týden k jídlu) a jeho projevy. Hladina vitamínu A se dostala zpět do normy takže jsme pokračovali v doplňování. Bohužel během té doby se u mě objevily symptomy ulnárního a karpálního syndromu. B komplex moc nepomohl ani magnesium. A teď v listopadu se objevilo cukání svalů po těle, popraskané koutky. Lékař mi provedl krevní testy. Vše negativní kromě ionizovaného vápníku ( snížený) dle čehož jsme usoudili že se jedná o nedostatek vitamínu D a začal jsem ho doplňovat (1000 I.U. denně) po týdnu jsou koutky naprosto vyléčené, cukání svalů téměř pryč a karpální tunel i ulnární už jsou trochu lepší. Problém je v tom že hladina normálního vápníku byla už na hraně zvýšené 2,51( 2,1-2,55) tzn. musel jsem vysadit vitamín A. Problém je v tom že bych potřeboval doplňovat oba vitamíny a vzhledem k tomu že ze slunce v zimě žádné D nezískám a doplňovat vitamín A a D dohromady by mohlo vápník zvednout ještě víš ( k čemuž nesmí dojít). Napadá mě jestli by kombinace beta karotenu a vitamínu D mohla být bezpečnější ? Pokud ano tak jaké dávky ? (můj lékař tohle neví, doporučil mě Vás kontaktovat) Předem děkuji za opověď

Odpověď odborníka:

Předávkování Beta karotenem na rozdíl od vitamínu A nehrozí ani hypervitaminóza A a ani karcinogenní, mutagenní či embryotoxické (poškozující plod) účinky jako u předávkování vitamínem A. Při vysokém příjmu beta karotenu budete mít při nejhorším oranžovou kůži, avšak i tak není vhodné překračovat příliš doporučené dávky. Beta karoten je mimo jiné vhodné užívat, pokud je Vaše kůže vystavena často slunečním paprskům. Nejvhodnější je konzumovat dostatek zeleniny a ovoce, z něhož získáte dostatek karotenoidů v přirozené formě zejména, pokud vit.A máte v normě, není nutno přijímat ho v syntetické podobě. Zdroje karotenů nebo vitamínu A Rybí tuk, játra, mrkev,rajče, paprika, zelené a žluté listy, špenát, kapusta, petrželová nať, kedlubnová nať, meloun, meruňky, zelí, brokolice, kukuřice, dýně, máslo, vaječný žloutek, v menším množství mléko, tučné ryby, třešně aj. Velké množství karotenoidů je v hovězích játrech. Tam je však zároveň i mnoho vitamínu A, takže na rozdíl od zeleniny a ovoce není vhodné konzumovat játra ve velkém v dobré víře, že si tak dodáte dostatek karotenoidů .Dodržujte doporučený denní příjem ovoce 200 g denně, nejlépe dopoledne+ 300g-500g zeleniny denně. Doporučená dávka betakarotenu je. 6-15 mg denně. U vitamínu D -jediným způsobem, jak určit svou optimální dávku, je nechat si udělat krevní test. Ideálně byste si měli udržovat hladinu vitamínu D na 50-65 ng/ml po celý rok.Opět raději doporučuji do jídelníčku zařadit tučné ryby(losos, makrela...) alespoň 3x týdně.Zajistit podstatný příjem vit.D raději přirozenou cestou. Syntéza působením slunečního záření by měla stačit na pokrytí až 80 % denní potřeby,Zdroje vitamínu D -v potravinách se cholekalciferol nachází v rybím tuku, játrech, vaječném žloutku a mléce. Doporučená denní dávka cholekalciferolu u mužů 18-51roků.je 5-10l [μg] Význam vit.D je v účasti při vstřebávání vápníku a fosfátu ze střeva a přispívá tak k regulaci a optimalizaci hladiny vápníku a fosforu v krvi. Fosfor i vápník jsou důležité pro stavbu kostí. Ve vysokých dávkách vitamín D naopak metabolismus vápníku a fosforu narušuje, vede k hyperkalcémii , což je velmi nebezpečné.

MUDr. Hana Ferdinandová
MUDr. Hana Ferdinandová

Specializace: Nutriční poradenství
Pracoviště: Soukromá praxe - MUDr. Hana Ferdinandová

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené: