Inzerce
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup do lékařské poradny, možnost účastnit se soutěží a mnoho dalších výhod. Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte prosím e-mail, který jste používal(a) pro přihlášení na stránku

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

S jakými neduhy zatočí červená řepa?

redakce uLékaře

Beta vulgaris neboli červená řepa je známá kořenová zelenina, která byla hojně využívána již v Babylonii a ve starém Římě. Oproti dnešku však byly konzumovány zejména její listy a kořen se používal jako léčivo.

A díky čemu je tedy červená řepa tak jedinečná?

Šarlatová barva červené řepy je způsobena kombinací žlutého (betaxanthin) a červeného (betakyanin) pigmentu betalainu. Tato barviva jsou silnými antioxidanty, které brání buňky před poškozením způsobeným volnými radikály. Zároveň vykazují protizánětlivé a detoxikační účinky. Právě díky těmto vlastnostem může červená řepa nejen chránit buňky proti vzniku nádorového bujení, ale zároveň urychlit detoxikaci třeba alkoholu játry a tím zkrátit rekonvalescenci po prohýřené noci.

Blahodárná pro srdce a cévy

Červená řepa je také velmi prospěšná zejména pro kardiovaskulární systém. Bylo prokázáno, že konzumace šťávy z červené řepy má díky vysokému obsahu dusičnanů dva významné fyziologické účinky na lidský organismus. Za prvé rozšiřuje cévy, snižuje krevní tlak a umožňuje větší průtok krve a za další ovlivňuje svalové tkáně, čímž se snižuje množství kyslíku potřebné pro svaly v průběhu fyzické činnosti. Kombinované účinky mají výrazný dopad na provádění fyzických aktivit tím, že zvyšují toleranci vůči zátěži. Šťáva z červené řepy také zvyšuje průtok krve do mozku, což může u starých lidí zpomalovat postup demence.

Betain obsažený v červené řepě spolu s vitaminy B6, B12 a kyselinou listovou snižuje koncentraci homocysteinu v krvi. Právě vysoké hladiny homocysteinu souvisí s vyšším rizikem srdečních onemocnění a mozkové mrtvice. Nicméně nebylo zatím prokázáno, zda je homocystein sám o sobě škodlivý, nebo zda je jen indikátorem zvýšeného rizika těchto chorob. Další studie ukazují, že vysoké hladiny homocysteinu mohou podporovat vznik aterosklerózy.

Dietní, avšak plná vitaminů a minerálů

Řepa je také cenným zdrojem železa, proto její konzumace prospívá jedincům trpícím anémií neboli chudokrevností. Zejména ženy by měly dbát na pravidelný přísun železa, neboť právě ony během menstruace pravidelně ztrácí krev.

Nikoho jistě nepřekvapí, že červená řepa má velmi nízký obsah kalorií, obsahuje nulové množství cholesterolu a velmi málo ostatních tuků. Její výživová hodnota vychází zejména z vlákniny, vitaminů (A, beta-komplex – kyselina listová, B3, B5, B6 a B12, C), minerálů (železo, mangan, sodík, hořčík) a již zmíněných antioxidantů.

Na co pozor!

Avšak i přes veškerá pozitiva je třeba dávat pozor na možné vedlejší účinky, kterých naštěstí není mnoho. Přílišná konzumace této zeleniny může způsobit červené zbarvení moči (případně stolice), které je neškodné, nicméně může snadno člověka vyděsit, neboť často bývá zaměňováno s krví v moči. Pokud pacient trpí na ledvinové kameny způsobené vysokým množstvím vápníku, bývá mu doporučeno snížit jeho množství zvýšeným příjmem oxalacetátu v potravě (oxalacetát je obsažen právě v červené řepě), nicméně netrápí-li člověka takovéto obtíže, přílišná konzumace šťávy z řepy může zapříčinit nízké hladiny vápníku v těle a ty zase zhoršování onemocnění ledvin. Na červenou řepu by si měli dát pozor také diabetici, neboť obsahuje velké množství cukru. Nicméně i v tomto případě platí (ostatně jako vždy a všude): všeho s mírou a hlavně s rozumem!

Specifická chuť

Červená řepa má svou typickou nasládlou zemitou příchuť, pro kterou ji jedni milují a druzí nenávidí. Co však dělat, pokud si uvědomujete její příznivý vliv na organismus, avšak takové množství řepy do sebe či svého potomka nedostanete? Netřeba zoufat, vhodnou náhradou může být například extrakt z červené řepy Betavital, který je navíc obohacen vitaminem C, beta-karotenem a rutinem. Sirup, stejně jako řepa, má specifickou příchuť, nicméně jeho dávkování je takové, že jej zvládnou užívat i děti.

Závěrem snad už jen zbývá dodat, že červená řepa není jen taková, jakou ji znáte ze školních jídelen, a proto by byla škoda ochudit své tělo o tuto vitaminovou bombu.

Zdroje: Anticancer. Agents. Med. Chem.11(3): 280–4, 2011.

J. Appl. Physiol. 110 (3): 585–6, 2010.

Nutrients. 6 (2) :605–615, 2014.

University of Maryland Medical Center: umm.edu/health/medical/altmed/supplement/betaine.

Presley, T. D., Morgan, A. R., Bechtold, E., Clodfelter, W., Dove, R. W., Jennings, J. M., Kraft, R. A., King. S. B., Laurienti, P. J., Rejeski, W. J., Burdette, J. H., Kim-Shapiro, D. B., Miller, G. D.: Acute effect of a high nitrate diet on brain perfusion in older adultsNitric Oxide. 24 (1): 34–4, 2011.

http://www.webmd.boots.com/

Doporučujeme