Inzerce
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup do lékařské poradny, možnost účastnit se soutěží a mnoho dalších výhod. Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte prosím e-mail, který jste používal(a) pro přihlášení na stránku

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

Zkroťte cukrovku zdravým životním stylem!

redakce uLékaře

Je načase postavit se k tomu čelem. Ano, máte diabetes. Na jeho vzniku jste pravděpodobně měli vy sami velký podíl. Ale zázračný lék nebo jakousi mysteriózní „příčinu“ nehledejte. Nezbývá než dodržovat pravidla a myslet na své zdraví, ne na pohodlí.

Hladovka je nesmysl

Před několika lety proběhla médii senzační zpráva o tom, že vědci objevili zázračné řešení cukrovky: lze ji léčit hladověním. Účastníci zmíněného výzkumu byli dva měsíce drženi na abnormálně chudé dietě. Určité dočasné pozitivní změny byly opravdu zaznamenány, ale po převedení respondentů zpět na normální stravu se rychle obnovil předchozí stav. To vše probíhalo za obrovského rizika, které pro diabetiky představuje hypoglykémie, tedy situace, kdy je v krvi velice nízká hladina cukru. Hypoglykémie může bez okamžité léčby vést i k úmrtí nemocného. Snad už proto není třeba zdůrazňovat, že léčit diabetes hladověním opravdu není dobrý nápad.

Chemii se vyhněte

Hledáte způsoby, jak si zachovat své staré požitky, jako jsou třeba dezerty či slazené nápoje? Určitě není dobré pustit se do bezhlavé konzumace umělých sladidel. Na trhu je jich celá řada. Některá jsou neškodná, jiná minimálně podezřelá nebo spíš potenciálně nebezpečná. Každopádně patří mezi látky, bez kterých se obejdeme a kterými svému organismu jen přiděláváme práci. Při diabetu je vhodná lehká, pestrá a hodnotná strava s dostatkem vlákniny, vitamínů a minerálů. Co to v praxi znamená?

  • Například zvýšit podíl celozrnného pečiva a střídat pšenici s jinými zdroji škrobu (rýží, žitem, ovsem atd.). Na trhu je celá plejáda různých obilnin a luštěnin se zajímavými chutěmi. Jejich konzumace dodá dlouhodobým příznivcům bílé pšeničné mouky spoustu nové energie.
  • Samozřejmostí je pak ovoce a zelenina. Když si s nimi dáte chvilku práce, vykouzlíte úžasné pokrmy.
  • Kvalitní bílkoviny z ryb, vajec a červeného masa stravu vhodně doplní, ale neměly by být její páteří.
  • Kysané mléčné výrobky upravují střevní mikroflóru a dodávají vápník a řadu vitamínů. 

S doplňky stravy opatrně

Může se stát, že jste na některé potraviny alergičtí, špatně se vám tráví nebo vám prostě zoufale nechutnají. V takové situaci mohou pomoci doplňky stravy. Neměli byste je ale do jídelníčku zavádět bez vědomí svého lékaře. Vždy je nutné si ověřit, že jsou vhodné pro diabetiky. Zaměřte se na produkty, které obsahují vitamíny, vlákninu a probiotika. Vybírejte pečlivě, a nikoli podle reklam a zajímejte se především o kvalitu složení.

Zdroje: http://www.diabetesselfmanagement.com

http://www.nhs.uk

http://www.everydayhealth.com

http://www.webmd.com

Doporučujeme