Moje dítě přece vidí dobře…nebo ne?
Málokdo si uvědomí, že novorozenec nevidí stejně jako dospělý člověk. Vidění se vyvíjí na základě zrakových podnětů, které dítě přijímá od okamžiku, kdy poprvé po porodu otevře oči. Ke správnému vývoji vidění je třeba jednak zdravé oko jakožto orgán, kterým podněty přicházejí, jednak funkční zrakový nerv, který je vede do mozku, a nakonec správný způsob zpracování těchto podnětů mozkem – zrakové funkce a dovednosti. Dobře vidět ještě neznamená kvalitně zrakově vnímat.
Zrak má zcela zásadní význam pro zdárný psychomotorický vývoj dítěte.
Úspěšné zvládnutí každodenních úkolů je výsledkem složité souhry smyslů, motorického systému a schopností dítěte zpracovat všechny vjemy a najít mezi nimi souvislosti. Dítě, kterému zrakový vjem přináší nejasné, nepřesné, neúplné informace, často přestane zbytky svého zraku využívat a soustředí se pouze na kompenzační využití ostatních smyslů, zejména sluchu a hmatu. Je proto velmi důležité objevit zrakovou vadu včas.
Co vidí dítě po narození?
- Reaguje na kontrastní objekty ve svém nejbližším okolí
- Reaguje na pohyb, změnu
- Preferuje kontrastní černo-bílé vzory
- Zajímá se o obličeje
- Postupně se začíná zajímat o barevné objekty, 3D předměty ve svém okolí
Co by mělo dítě vidět z hlediska vývoje?
- 6 týdnů: Sleduje světelný zdroj a zafixuje ho. Zasměje se, když vidí tvář maminky. Vidí předměty ve vzdálenosti až 50 cm. Pomalu začíná koordinace oko-ruka.
- 3 měsíce: Sleduje a zafixuje předmět, který se mu pomalu pohybuje před očima. Při zaostřování na předmět stočí obě oči dovnitř.
- 6 měsíců: Bezpečně sahá po hračkách.
- 1-2 roky: Pozná jednoduché obrázky.
Varovné příznaky toho, že dítě možná nevidí dobře:
- bloudivé nebo zvláštní pohyby očí, záškuby očí
- dítě si často mne nebo tlačí oči
- trvalé a výrazné stočení jednoho nebo obou očí (zevně, dovnitř, nahoru nebo dolů)
- dítě se výrazně brání zakrytí jednoho oka
- dítě nereaguje na nabízené předměty ani na světelné podněty (nezafixuje hračku, respektive se na ni upřeně nepodívá)
- dítě dlouhodobě nejeví zájem o obrázky nebo cílenou činnost či hru, zaměřenou na jemnou motoriku
- zvláštní vzhled očí (skelné oči, zakalené, zašedlé duhovky, zvláštní pohled)
„Je třeba zdůraznit, že někdy ani tyto příklady nestačí na odhalení zrakové vady nebo poruchy zrakového vnímání, nejdůležitější je včasné vyšetření u dětského oftalmologa,“ varuje PaedDr. Markéta Skalická, zraková terapeutka, metodička pro rozvoj zrakového vnímání a poradkyně Rané péče EDA.
Lze vyšetřit každé dítě - jen je třeba zvolit správné metody a postupy. Vyšetřit je možné i dítě v preverbálním období - není třeba čekat, až vyroste a začne se srozumitelně vyjadřovat.