Změny cen cigaret? Zdražení je pouze zdánlivé
I když na první pohled se cena krabičky cigaret za posledních dvacet let dramaticky zvedla (z již těžko uvěřitelných 18 korun v roce 1991 na dnešních zhruba 80), pokud uvedené ceny vztáhneme k výši průměrného platu v dané době, zjistíme, že toto zboží je ve skutečnosti stále levnější.
I když na první pohled se cena krabičky cigaret za posledních dvacet let dramaticky zvedla (z již těžko uvěřitelných 18 korun v roce 1991 na dnešních zhruba 80), pokud uvedené ceny vztáhneme k výši průměrného platu v dané době, zjistíme, že toto zboží je ve skutečnosti stále levnější. Jak je to možné?
Svět se dívá
Podrobné údaje o cenách českých cigaret zveřejnili vědci z univerzity v britském Bathu, kteří si naši republiku vybrali jako příklad země, která kvůli silné tabákové lobby úspěšně odolává všem vážnějším pokusům o omezení kouření.
- Zmíněná studie zahrnuje pouze období let 1991 až 2008, ve kterém je však jasně vidět, že ekonomická dostupnost krabičky cigaret pro průměrného Čecha se postupně "zlepšovala".
- Zatímco v roce 1991 jsme na zakoupení "dvacky" kuřiva museli vynaložit přibližně 0,45 % průměrného platu, v roce 2008 už to bylo jen 0,25 %.
- Za reálné snižování ceny cigaret mohou především relativně nízké spotřební daně, které u cigaret tvoří podstatnou část z jejich ceny.
- A podle závěrů britských výzkumníků (které se mimo jiné opírají o dnes již veřejné firemní dokumenty) může za nezvykle mírnou daňovou politiku českých zákonodárců právě úspěšná tabáková lobby.
Zabírá skokové zvýšení
Daňová politika vedoucí ke zvýšení ceny cigaret je podle odborníků nejúčinnějším nástrojem, který může omezit jejich spotřebu. Přitom pomalý a postupný růst spotřební daně (a tím i ceny) příliš nepomáhá, nejúčinnější je razantní skokové zvýšení – tomu se však stále ještě tabáková lobby v Česku poměrně úspěšně brání. K zatím největšímu rychlejšímu růstu ceny cigaret došlo díky zvýšení spotřební daně v letech 2006 až 2007, celkově zhruba o 15 korun.
(vek)
Zdroj: Shirane R. et al: Tobacco industry manipulation of tobacco excise and tobacco advertising policies in the Czech Republic: an analysis of tobacco industry documents. PLoS Med. 2012; 9 (6): e1001248.