Inzerce
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup do lékařské poradny, možnost účastnit se soutěží a mnoho dalších výhod. Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte prosím e-mail, který jste používal(a) pro přihlášení na stránku

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

Chronický průjem: 10 tipů pro život bez omezení

redakce uLékaře

Plánujete si všechny své aktivity tak, abyste se nevzdalovali od toalety? Odmítáte pozvání na večírky a vyhýbáte se akcím na veřejnosti, protože máte strach, že byste nedoběhli včas? Pokud ano, máme pro vás dobrou zprávu. Nejste v tom sami.

Průjem a jiné zažívací potíže nejsou žádná legrace, zvláště když se objevují často. Příčinou může být nekvalitní strava, infekce, stres, některé léky nebo chronická onemocnění. Především Crohnova choroba, ulcerózní kolitida či syndrom dráždivého tračníku. Ať už je příčina jakákoli, nic to nemění na tom, jakým problémům je nemocný každodenně vystaven. Nabízíme několik rad, jak si usnadnit život.

  1. Účastněte se aktivně léčby. Nečekejte na to, co vám kdo nabídne, co pro vás udělá. Vy sami byste měli chápat, jak má terapie probíhat, z čeho se skládá, jaký má smysl. Nechte si vše pořádně vysvětlit. Převezměte zodpovědnost za svoje zdraví a spolupracujte s lékařem.
  2. Vytipujte potraviny, které zhoršují obtíže. Pokud máte podezření, vyzkoušejte, jak budete na konkrétní složku stravy reagovat. Průjem ale mohou způsobit i některé léky. Požádejte lékaře, aby v odborných zdrojích vyhledal, zda je to pravděpodobné právě u vaší medikace.
  3. Jezte správně. To může významně pomoci. Dodržujte pokyny ohledně skladby jídelníčku, ale snažte se, aby byl v rámci možností co nejpestřejší. Dávejte pozor i na velikost porcí a na to, jak rychle jíte.
  4. Dostatečně pijte. Voda je pro zdraví nepostradatelná a pomáhá dobrému trávení. Když se dostaví průjem, je třeba hodně pít, stejně jako při sportu. Vynechte však kávu a alkohol, které mohou dehydrataci zhoršovat.
  5. Zachovávejte pravidla hygieny. Myjte si před jídlem ruce, stejně jako před vařením nebo po použití WC. Máte-li problém s podrážděním kůže v okolí řitního otvoru, můžete místo toaletního papíru používat vlhčené ubrousky. Pozor, pokud obsahují alkohol nebo kyselinu mléčnou, může být jejich použití velmi nepříjemné.
  6. Připravte se na nenadálé situace. Noste s sebou balíček, ve kterém jsou papírové kapesníky nebo vlhčené ubrousky a čisté spodní prádlo pro případ nehody.
  7. Nepoddávejte se stresu. Raději si zacvičte, odpočiňte, věnujte se uklidňujícímu koníčku nebo meditaci. Pokud jsou na vině osobní problémy, nebojte se navštívit psychologa a požádat ho o radu.
  8. Problémy neskrývejte. Hlavně ne před rodinou, blízkými přáteli nebo partnerem. Naučte je chápat vaši situaci a potřeby. Můžete také navštívit podpůrnou skupinu, kde se scházejí lidé se stejnými potížemi.
  9. Mluvte s lékařem. Především o tom, které složky terapie vám pomáhají a které ne. Často existuje více možností, neriskujte ale samoléčbu. O všech přípravcích, které užíváte, by měl lékař vědět, a to proto, abyste si neuškodili jejich nesprávnou kombinací.
  10. Používejte rozum. Nevěřte zázrakům, které vám budou nabízet léčitelé. Bývá to drahé, neúčinné a nezřídka nebezpečné. Konvenční medicína vám nezatajuje žádnou léčebnou metodu, která má prokázaný účinek.

(pez)

Zdroj: http://www.webmd.com

Doporučujeme