Inzerce
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup do lékařské poradny, možnost účastnit se soutěží a mnoho dalších výhod. Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte prosím e-mail, který jste používal(a) pro přihlášení na stránku

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

Což takhle dát si antioxidanty?

redakce uLékaře

Ať už je to snídaně, svačina, nebo večeře, v západní kultuře hraje prim bílé pečivo. To je však z hlediska vitamínů a minerálů velmi chudé. Pokud chceme žít zdravý život, měli bychom hledat jiné potraviny. Třeba zkusit sáhnout po těch s antioxidačními účinky.

Význam antioxidantů se v poslední době poněkud přeceňuje. Ale ať už je jejich vliv na zdraví malý, nebo velký, zdroje těchto složek patří mezi velmi prospěšné potraviny. Jejich konzumací získáváme mimo jiné významné množství vlákniny, vitamínů, minerálů a celou řadu dalších látek, které mohou mít význam v prevenci různých onemocnění. Náš jídelníček je díky nim hned pestřejší a navíc se eliminuje nechutenství způsobené stereotypní stravou. Co tedy vybrat?

Příroda barví zdravě

Nejlepší je volit přírodní potraviny, které mají oranžovou, červenou, fialovou nebo modrou barvu. Zabarvení je způsobeno antokyany a karotenoidy, které neutralizují volné radikály. Tím mohou pomoci předcházet rakovině a ateroskleróze. Oblíbené jsou zejména:

  • červené, modré a fialové hrozny,
  • borůvky, brusinky, ostružiny,
  • jahody, maliny, rybíz.

Zajímavá je i tmavě zelená zelenina – nutriční hodnoty brokolice a špenátu jsou podivuhodné, i kapusta je velmi cenná. Živiny v nich obsažené se sice obtížně vstřebávají, ale mohou naši stravu příjemně obohatit a potěšit ty, kteří nemají rádi ovoce.

Brambory i lahodné batáty

Věděli jste, kolik důležitých látek obsahují brambory? Jsou hlavním zdrojem vitamínu C v naší potravě a svým obsahem draslíku pomáhají bojovat s vysokým krevním tlakem. Je v nich i velké množství vlákniny a některé vitamíny. Ještě o něco zdravější jsou v současnosti módní batáty. Mají podobnou, nasládlou chuť jako brambory a jsou poněkud překvapivě sytě oranžové. Například pečené s jogurtovou omáčkou jsou opravdovou delikatesou. Na rozdíl od brambor obsahují také významné množství vitamínu A, který potřebujeme pro zdravý zrak.

Naplňte si hrnky! 

Pro své antioxidační účinky je známý i pravý čaj. Obsahuje ale také nezanedbatelné množství tříslovin, které někteří lidé nesnášejí. Pokud vám dělá čaj dobře, můžete ho pít denně a využít i jeho povzbuzujících účinků. A káva? Doby, kdy bylo její pití považováno za zdravotní riziko, jsou dávno pryč. Nerozumná je pouze konzumace v těhotenství, jinak je káva považována za zdroj mnoha cenných látek včetně antioxidantů.

Zdroj: http://www.webmd.com

Leopold J. A. Antioxidants and coronary artery disease: from pathophysiology to preventive therapy. Coron Artery Dis. 2015 Mar; 26 (2): 176–83; doi: 10.1097/MCA.0000000000000187. Review. PubMed PMID: 25369999; PubMed Central PMCID: PMC4315737.

http://www.medicaldaily.com

Doporučujeme