Antidepresiva a těhotenství

Dobrý den pane doktore, ráda bych se Vás zeptala na "problém" s užíváním antidepresiv a následným těhotenstvím. Jsem 29-letá žena, léčím se s RS, mám časté deprese a nyní s manželem plánujeme miminko, neboť můj zdravotní stav je stabilizován. Na Vás mám dotaz takový: dnes mi byl mou ošetřující lékařkou předepsán Citalopram 20mg. Smí se, prosím, tento lék užívat během celého těhotenství? Nemá to vliv na plod? Je možné postupně snížit dávku, pokud by tato pro mě byla příliš vysoká? Nevím, jak na mě tyto léky budou působit - bojím se, že mi v počátku nebude dobře atd.. - jak dlouho tyto stavy trvají? A jaké množství byste Vy sám doporučil, aby tak moc nevadilo? Je vhodné kojení? Předem děkuji za zodpovězení mého dotazu a přeji příjemný zbytek dne. Miluše J.

Odpověď odborníka:

Citalopram, stejně jako ostatní léky ze skupiny těchto antidepresiv (označovaných SSRI) je možné v těhotenství podávat jen po přísném zvážení přínosu a rizika. Ze všech těchto léků jsou největší zkušenosti v těhotenství s fluoxetinem (Prozac, Deprex) - riziko pro plod při jeho podávání prokázáno nebylo. U dětí, jejichž matky byly v těhotenství léčeny citalopramem, bylo o něco vyšší - přesto ale celkově malé - procento některých (řešitelných) vad srdce. Na Vašem místě bych proto situaci probral s ošetřující neuroložkou, případně i psychiatrem, zda považuje medikamentózní antidepresívní léčbu za nezbytnou, v případě, že ano, je jakékoli riziko z jejího užívání pro dítě opravdu velmi malé, lze je zřejmě ještě snížit výměnou citalopramu za starší preparát fluoxetin, s nímž jsou větší a lepší zkušenosti. Podle doporučení světových psychiatrických společností by se nikdy deprese neměla léčit jen léky, ale vždy v kombinaci s jinými metodami - doporučuji se na ně informovat u psychiatra (nejčastěji psychoterapie, u některých lidí a některých druhů depresí může pomoci i například léčba jasným světlem). Kojení možné obecně při léčba antidepresivy možné je, v případě těžké deprese se však doporučuje nekojit. Dávkování léku neupravujte, prosím, sama, citalopram ani jiné léky této skupiny by se neměl vysadit náhle. K Vašemu dotazu, jak ho budete snášet - jde o velmi dobře snášený lék, nežádoucí účinky jsou velmi vzácné.

MUDr. Jan Vachek
MUDr. Jan Vachek

Specializace: Vnitřní lékařství
Pracoviště: Klinika nefrologie VFN a Klatovská nemocnice, a.s., interní oddělení

 
Líbí se vám odpověď?
+3 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Kam dál
Naposledy čtené: