Euthyrox - mozne znizenie davky?

Dobry den pani doktorka, chcela by som sa spytat na riziko uzivania vyssej davky euthyroxu, nez je mozno nutne. Mam 36 rokov. Euthyrox 25 som zacala brat kvoli znizenej funkcii stitnej zlazy od konca juna (cerven) tohto roka (mala som vraj hranicne hodnoty Tsh = 5.972, fT4 = 13.34, Vapnik 2.38, Fosfor 1.35, horcik 0.82, aTG<15.0, vit.D = 20.39, ale vzhladom na dlhodobo vysoky cholesterol mi odporucili, ze je treba ho nasadit). Asi 2 mesiace predtym som zacala brat aj Vigantol a po odporucani lekarky som nadalej pokracovala v uzivani. Vzapati - zaciatkom jula (cervenec) som otehotnela. Nez som vsak zistila, ze som tehotna, tak som sa liecila na gynek.zapal (za posledny rok uz treti-krat) a na bolesti v podbrusku - na ktore mi lekarka gynek. predpisala Nospa. Ked sa mi vsak bolesti vystupnovali a ani nospa nezaberala, naopak, zacala som mavat strasne krce v podbrusku, lekarka mi odporucila kvapky algifen, no aj tie mi zaberali len na par hodin. Stale som zial netusila, ze som bola v druhom stave. Nakolko som nikdy pravidelne nejedla ziadne lieky, nieto este dlhodobo a bol to asi mesiac, co som zacala brat kazde rano na lacno euthyrox 25, pozrela som si pribalovy letak a precitala som si, ze moze sposobovat hnacky (ktore som tiez zacala mavat - vyse tyzdna). V lekarni mi povedali, ze ano, tie moje potiaze mozu byt prave z euthyroxu. Zial moja pani doktorka endokrinologicka bola neustale nedostupna (do jej ambulancie nebola a stale nie je sanca sa dovolat a pri jej navsteve zial clovek stravi v cakarni v priemere 3-5 hodin, lebo ma naozaj preplnene stavy) a kedze som rovno cestovala na tyzden prec, tak som si na tyzden euthyrox vysadila, lebo som sa domnievala, ze tie krce mi moze sposobovat prave jeho uzivanie (navyse kedze som mala len hranicne hodnoty Tsh, mysela som si, ze to nebude problem). No ked mi krce ani potom neprestavali a navyse sa mi potom ani nedostavila menstruacia, spravila som si test a ked som zistila, ze som tehotna, euthyrox som si opat nasadila. (Vysadeny som ho mala presne 7 dni). Zasla som za doktorkou gyn. a ta mi potvrdila, ze som bola v 6.tyzdni, pricom zahnala moje obavy, ze ci to uzivanie nospa alebo algifenu nemohlo ovplyvnit vyvoj babatka. Zasla som aj za endokrinologickou a ta mi po 1,5 tyzdni cakania na vysledky zvysila davku na euthyrox 50 (Tsh = 5.4, fT4 = 20.2, Vapnik 2.46, Fosfor 1.11, Horcik 0.86, Vit.D 50). (Krce mi napokon po zacani uzivania zvysenych davok magnezia uplne prestali.) V 10.tyzdni mi vsak zial zo sona a neskor potom z dalsich vysetreni diagnostikovali problemy, ktore su vraj nezlucitelne so zivotom dietatka a v 12.tyzdni som zial potratila. Este stale to nesiem velmi tazko, no tesne po tej strate som bola v strasnom rozpolozeni a tak som si vobec neuvedomovala, ze endokr.vysetrenie krvi, na ktore som bola objednana len 4 dni po potrate, ze by to mohlo skreslit vysledky. Nasledne som sa po tyzdni dozvedela, ze vysledky mi vraj vysli v norme (Tsh = 3.732, fT4 = 15.61) a napriek opakovanym otazkam, ze ci by som nemala opat prejst na tie nizsie davky euthyroxu, mi sestricka povedala, ze musim ostat na euthyroxe 50. Chcela by som sa spytat, ci je mozne, ze hodnoty z posledneho odberu mohli byt ovplyvnene este zvysenou hladinou hormonov z tehotenstva? Kedze ma sestricka objednala na dalsi kontrolny odber az o 3 mesiace neskor, nerada by som brala prilis vysoke davky, aby som si stitnu zlazu uplne "nerozhadzala" (po tomto horore minuleho mesiaca, by som nechcela stratit sancu opat otehotniet a donosit zdrave dietatko). Pocas cakania v cakarni u endokrinologicky som totiz rozpravala s viacerymi pacientkami a dve na seba prezradili, ze prisli so znizenou funkciou a teraz po niekolkych rokoch sa paradoxne musia liecit na zvysenu funkciu stitnej zlazy. Je mozne, ze neprimeranymi davkami euthyroxu moze znizena funkcia stitnej zlazy prejst az do zvysenej funkcie? Prosim poradte mi. Vopred Vam velmi pekne dakujem.

Odpověď odborníka:

Dobrý den, pokud je podávána vyšší dávka Euthyroxu, neznamená to, že se tím zvýší funkce štítné žlázy, ale hladiny hormonů š. žlázy budou vyšší, proto, že se do těla dostávají v podobě nepřiměřené dávky léků. To však není žádoucí, dávka by měla být nastavena tak, aby hladiny hormonů byly optimální.

MUDr. Martina Přichystalová
MUDr. Martina Přichystalová

Specializace: Pediatrie
Pracoviště: Soukromá praxe praktického lékaře pro děti a dorost Boskovice a Svitávka

 
Líbí se vám odpověď?
0 Ano Ne
 
 
Diskuze čtenářů Přidejte komentář jako první

Vstoupit do diskuze

 
 
 
 
Naposledy prohlédnuté hodnocení
Naposledy přečtené dotazy
 
Naposledy čtené:
 
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

 celý článek
Doporučený článek:

Soutěžte s Belcurou

Atopická, suchá nebo podrážděná pokožka bezesporu vyžaduje důslednou péči. Svědění v těchto případech dokáže být velice nepříjemné. Kůže je navíc zranitelná a náchylnější k...  celý článek

x