Inzerce
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup do lékařské poradny, možnost účastnit se soutěží a mnoho dalších výhod. Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte prosím e-mail, který jste používal(a) pro přihlášení na stránku

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

Problémy s cholesterolem řešte hned. Začněte žít zdravě!

Správná léčba 30.5.2016
redakce uLékaře

Nelíbí se lékařům vaše hodnoty cholesterolu? Pokuste se hladiny této látky vrátit co nejrychleji do normálu. Cholesterol, především ten „zlý“ čili LDL, totiž přispívá k rozvoji aterosklerózy a s ní souvisejících onemocnění srdce a cév včetně infarktu či mrtvice. Napovíme, co zabírá.

Nelíbí se lékařům vaše hodnoty cholesterolu? Pokuste se hladiny této látky vrátit co nejrychleji do normálu. Cholesterol, především ten „zlý“ čili LDL, totiž přispívá k rozvoji aterosklerózy a s ní souvisejících onemocnění srdce a cév včetně infarktu či mrtvice. Napovíme, co zabírá.

Genetika, pohlaví, věk

Ne vždy si za nadměrné množství tuků v krvi můžeme sami. Do rizikové kategorie, co se hodnot cholesterolu týče, nás mohou bez našeho přičinění automaticky dostat následující skutečnosti:

  • mužské pohlaví (u žen má cholesterol tendenci vzrůstat až po menopauze),
  • vyšší věk (cholesterol obvykle roste spolu s roky),
  • přítomnost hypercholesterolémie (zvýšených hodnot v krvi) u příbuzných.

Méně alkoholu, více pohybu

Ačkoliv zmíněné faktory nijak ovlivnit nemůžeme, existuje ještě mnoho dalších, které změnit lze. Třeba úpravou životního stylu. Pro udržení cholesterolu v mezích normy doporučují odborníci následující tipy.

  • Více přemýšlejte nad tím, co jíte. Omezte živočišné tuky a upřednostněte ty rostlinné. Vyhněte se nadměrně energeticky bohatým jídlům. Nezapomínejte na dostatek vlákniny, ovoce a zeleniny, ryb a luštěnin.
  • Stravujte se pravidelně a po menších porcích.
  • Skoncujte s kouřením.
  • Dostaňte pod kontrolu svoji hmotnost. 
  • Začněte pravidelně cvičit.
  • Vyhněte se nadměrnému popíjení alkoholu.

Ideální hodnoty

Hodnoty LDL cholesterolu by se měly pohybovat pod 3 mmol/l. Jedinci se zvýšeným rizikem chorob srdce a cév by měli mít tyto hodnoty ještě nižší (ti nejohroženější dokonce pod 2 mmol/l). Celkový cholesterol bychom měli „srazit“ pod 5 mmol/l (někteří dokonce pod 4 mmol/l). Naopak hladiny HDL cholesterolu („hodného“ cholesterolu) je žádoucí udržovat co nejvýše (nad 1 mmol/l u mužů a nad 1,2 mmol/l u žen).

Zdroj: www.mayoclinic.org/high-cholesterol-risk-factors/art-20089316

Doporučujeme