Inzerce
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup do lékařské poradny, možnost účastnit se soutěží a mnoho dalších výhod. Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte prosím e-mail, který jste používal(a) pro přihlášení na stránku

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

Dyslipidémii můžete vyřešit i bez léků! Víme, jak na to

Správná léčba 17.3.2016
redakce uLékaře

Řekl vám lékař, že je ve vaší krvi přebytek tuků? Pak zřejmě hovořil o tzv. dyslipidémii. Tím zásadním, co pro zlepšení svého stavu můžete udělat, je co nejrychleji změnit své stravovací návyky. Sladká odměna za snahu je ale povolena.

Řekl vám lékař, že je ve vaší krvi přebytek tuků? Pak zřejmě hovořil o tzv. dyslipidémii. Tím zásadním, co pro zlepšení svého stavu můžete udělat, je co nejrychleji změnit své stravovací návyky. Sladká odměna za snahu je ale povolena.

Jídlo opět v hlavní roli

Dyslipidémie znamená zvýšenou hladinu tukových částic v krvi. Odborně jsou tyto tuky nazývány triglyceridy. Zároveň je v krvi špatný poměr mezi „dobrým“ (HDL) a „zlým“ (LDL) cholesterolem, což vede ke zvýšenému riziku vzniku aterosklerózy. Základem terapie dyslipidémie je změna stylu života, především stravovacích návyků.

  1. Tuky. Měly by tvořit 25–35 % celkového energetického příjmu. Není tedy nutné a ani žádoucí snažit se je ze svého jídelníčku vyřadit úplně. Doporučuje se ale mezi nimi dobře vybírat. Ideální je pokusit se postupně zvýšit podíl rostlinných tuků na úkor živočišných. Tučné masné výrobky, jako jsou uzeniny, je ideální úplně vypustit. Vhodné je omezit konzumaci tučného a prorostlého masa a snažit se dávat přednost drůbeži a rybám. Škodlivé tuky se skrývají rovněž ve smaženém jídle, sladkostech a v pokrmech rychlého občerstvení. Naopak vhodné rostlinné tuky najdeme například v avokádu nebo olivovém či lněném oleji.
  2. Sacharidy. Cukry nesmí ve zdravém jídelníčku chybět, opět je ale důležitá správná volba. Jídla, jako jsou luštěniny, obilniny a ovoce, obsahují dostatek zdravých složených sacharidů. Oproti tomu v limonádách a sladkostech jsou pouze cukry „jednoduché“, které ve větší míře škodí.
  3. Vláknina. Důležitý je její dostatečný příjem. Je v zelenině, ovoci a obilninách. Příjem vlákniny je možné zvýšit konzumací tzv. psyllia, což je téměř čistá vláknina získávaná z jitrocele indického. Psyllium je možno přidávat do koktejlů nebo do jogurtů.
  4. Alkohol. S pitím raději opatrně. Nejen tvrdý alkohol a pivo, ale i na první pohled neškodné „ovocné“ alkoholické drinky jsou v játrech metabolizovány na tuk.
  5. Tekutiny. Dostatečné pití čisté vody, rostlinných a zeleninových šťáv a v menší míře i čaje je nezbytnou součástí zdravého životního stylu.

Nepopulární, ale účinné

Snížení váhy by mělo být jedním z hlavních cílů léčby pacienta s dyslipidémií. I poměrně malá změna hmotnosti o 5–10 kg vede k výrazné úpravě krevních hladin triacylglycerolů i HDL-cholesterolu. Při dodržování výše uvedených doporučení se mnohdy váhový úbytek dostaví sám od sebe jako velmi vítaný „vedlejší efekt“. Osobám s dyslipidémií je doporučeno skoncovat s tabákem, nebo se alespoň pokusit omezit množství vykouřených cigaret. 

Je to i v hlavě

Zdravý životní styl a kontrola jídelníčku jsou důležité faktory, neměly by se však stát posedlostí. Občasné „zhřešení“ je přirozené a pochopitelné, výčitky nejsou namístě. Stejně jako starost o tělo ve formě kvalitní stravy a přiměřeného pohybu je důležitá i péče o duši. S novým životním stylem by vám mělo být především dobře. Zkuste tedy začít po malých krůčcích a bez zbytečného stresu. Efekt v podobě zlepšení zdravotního stavu se brzy dostaví.

Zdroj: www.solen.czwww.livestrong.com

Doporučujeme