Inzerce
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup do lékařské poradny, možnost účastnit se soutěží a mnoho dalších výhod. Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte prosím e-mail, který jste používal(a) pro přihlášení na stránku

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

Vyžeňte tabák z hlavy jednou provždy!

redakce uLékaře

Skončili jste s kouřením, ale stejně někdy máte nepřekonatelnou chuť na cigaretu? Zbavení se závislosti na nikotinu je často běh na dlouhou trať. Dokonce se dá hovořit o celoživotní záležitosti. Proto až vás posedne touha si zapálit, vzpomeňte si, co jste dosud zvládli, a vydržte.

Zůstat bez cigarety je poslední, ale nejdůležitější fází v procesu odvykání. Buďte připraveni, že se celý život, každý den, můžete dostávat do situace, kdy bude pro vás obtížné říci modrému dýmu ne. Jak se s tímto pokušením co nejlépe vypořádat?

Zapojte rozum

Většina „uklouznutí“ proběhne během prvního týdne po začátku odvykání. Možná si říkáte si, že jedno nebo dvě potáhnutí z vás znovu závisláka neudělají, ale opak je pravdou. Ukazuje se, že právě vykouření byť i jediné cigarety může vést k opětovnému probuzení zlozvyku. Co dělat, když čelíte silné chuti na tabák?

  • Uvědomte si, jak obrovský je zisk pro vaše zdraví, pokud jste nekuřáci – zvýšené riziko rakoviny plic, oběhových onemocnění či chronické záněty plic se vás již nemusejí týkat.
  • Zažeňte myšlenky typu „jedna cigareta nic neznamená“ – často totiž nezůstane jen u jedné.
  • Vzpomeňte si, jak těžké bylo přestat – jistě tento pocit nechcete prožívat znovu.

Zapálil jsem si: co teď?

Pokud si uvědomíte, že cigareta představuje návrat k nenáviděnému zlozvyku, máte částečně vyhráno. S tímto vědomím můžete včas zabrzdit. Zapálení si není známkou selhání, nic si tedy nevyčítejte a hlavně to nevzdávejte.

  • Promluvte si s dalšími lidmi, kteří přestávají kouřit nebo tímto procesem již prošli.
  • Nechoďte na místa, kde se kouří a kde jsou cigarety snadno k dostání.
  • Zhřešíte-li, nedávejte si další kus. Počkejte dvě hodiny a zeptejte se sami sebe, jestli tabák opravdu potřebujete – situace určitě nebude tak žhavá.

I po letech zachutná

Silná touha si zakouřit se někdy objeví i měsíce nebo roky od poslední cigarety. Přichází nečekaně a je značně nebezpečná. Tento moment bývá spojen s určitými spouštěči. Těmi může být pobyt mezi kuřáky, konzumace alkoholu nebo stres. Snažte se uvědomit si, proč jste se rozhodli se zlozvykem přestat, a soustřeďte se na tyto důvody. Pevné zdraví vás i vašich blízkých za sebezapření jistě stojí.

(brbr)

Zdroj:www.tobaccofreemaine.org/quit_tobacco/staying_tobacco_free.php

Doporučujeme