Inzerce
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup do lékařské poradny, možnost účastnit se soutěží a mnoho dalších výhod. Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte prosím e-mail, který jste používal(a) pro přihlášení na stránku

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

Víte, jak si správně změřit tep?

redakce uLékaře

Tepová frekvence znamená, kolik stahů provede srdce každou minutu. Změny v srdeční frekvenci nebo rytmu, slabý či silný pulz mohou upozornit na onemocnění srdce nebo jiný zdravotní problém.

Tepová frekvence znamená, kolik stahů provede srdce každou minutu. Změny v srdeční frekvenci nebo rytmu, slabý či silný pulz mohou upozornit na onemocnění srdce nebo jiný zdravotní problém.

Srdce pumpuje krev do celého těla. To se projevuje pulzací některých tepen, které se nacházejí v blízkosti povrchu kůže. Měření tepové frekvence (počet tepů za minutu) patří v lékařství k základním fyzikálním vyšetřením a umožňuje:

  1. zkontrolovat správné fungování srdce, tedy jestli srdce pumpuje do těla dostatečné množství krve,
  2. pomoci nalézt příčiny příznaků, jako jsou závratě, mdloby, bolesti na hrudi nebo dušnost,
  3. zjistit, jestli proud krve není v cévě zastaven,
  4. ověřit účinek léků zpomalujících tepovou frekvenci, jako jsou digoxin nebo beta-blokátory (např. bisoprolol nebo metoprolol),
  5. posoudit celkový zdravotní stav. Měření tepové frekvence v klidu, při zátěži a bezprostředně po intenzivním cvičení poskytne důležité informace o celkové fyzické zdatnosti.

U zdravých dospělých se tepová frekvence pohybuje v rozmezí 60–100 tepů za minutu. Trénovaní sportovci mohou mít tep i pod spodní hranicí tohoto intervalu.

Připravte si hodinky

Měření tepu (pulzu) je velmi jednoduché. Zvládne ho každý. Není náročné ani na vybavení. Budete potřebovat pouze hodinky s vteřinovou ručičkou (popřípadě digitální, které ukazují i sekundy) nebo digitální stopky.

Najděte si klidné místo, kde si můžete sednout a kde vás nikdo nebude rozptylovat.

Tepová frekvence se měří na tepnách, které se nacházejí v blízkosti kůže. Nejčastější místa jsou:

  • na zápěstí,
  • na krku,
  • v oblasti spánků,
  • v třísle,
  • v podkolenní jamce,
  • ve střední části nártu.

Nejjednodušší je měřit tep na vnitřní straně zápěstí, na palcové straně. Tudy probíhá vřetenní tepna (arteria radialis). Dodržujte následující postup:

  1. Jemně umístěte 3 prsty druhé ruky na tuto tepnu (nepoužívejte palec).
  2. Počítejte údery po dobu 30 sekund a pak hodnotu vynásobte dvakrát. Získáte tak počet tepů za minutu.

Při měření v oblasti krční tepny buďte opatrní. Silnějším stiskem snížíte přítok krve do mozku a následně můžete omdlít a upadnout.

Pozor na chyby

Správnost výsledku může být narušena těmito vlivy:

  • snížená citlivost v prstech,
  • použití chybného tlaku prstů (příliš velký tlak zpomaluje srdeční frekvenci a příliš malý tlak může způsobit, že některé údery nezaznamenáte),
  • snaha měřit tep v oblasti, kterou pokrývá příliš mnoho svalů nebo tuku,
  • použití palce při měření tepu (palec má totiž svůj vlastní pulz, který může zkreslit vaše počítání),
  • při měření se příliš hýbete (je nutný klid!).

Na rychlost pulzu může mít vliv nejen řada onemocnění, ale také požití alkoholu nebo probíhající stres.

(hah)

Zdroj:

www.webmd.com/heart-disease/pulse-measurement#1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

           

Doporučujeme