Inzerce
Přihlásit se Přihlásit se přes Facebook

Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Registrujte se

Vytvořit nový účet uLékaře.cz

Připojte se do komunity uLékaře.cz a získejte přístup do lékařské poradny, možnost účastnit se soutěží a mnoho dalších výhod. Již máte účet? Přihlaste se zde

Máte Facebook? Ušetřete si čas a jednoduše se přihlaste skrz něj.

Přihlásit se přes Facebook
Zapomenuté heslo

Zadejte prosím e-mail, který jste používal(a) pro přihlášení na stránku

Chcete se přihlásit? Přihlaste se zde
Nemáte účet? Registrujte se

Zlobí vás zažívání? Máme seznam 11 potravin, kterým se určitě vyhněte!

redakce uLékaře

Pokud váš trávicí trakt nefunguje správně, měli byste této situaci přizpůsobit svoji stravu. Některé její složky totiž mohou problémy ještě více zhoršovat.

  1. Nekysané mléčné výrobky. Umějí znepříjemnit život, a to především kvůli laktóze, která je pro mnoho lidí obtížně stravitelná. Pokud se nevstřebá, dostane se až do tlustého střeva, kde způsobuje nadýmání a průjem, nebo může ztížit stávající obtíže. Kysané mléčné výrobky a zralé sýry však neškodí, protože laktózu téměř neobsahují.
  2. Kořeněné jídlo. Potíže nastávají, jde-li o obzvláště pikantní koření. Na někoho téměř nepůsobí, jiné zase silně dráždí. Jistě znáte své útroby velmi dobře, proto je zbytečně neprovokujte, pokud víte, že jim koření nesvědčí.
  3. Překyselení. Například rajčatová šťáva nebo citrusy mohou v tomto směru způsobovat problémy. Pozor na perlivé nápoje, jsou také kyselé – jde vlastně o slabé roztoky kyseliny uhličité. Proto se jim určitě vyhněte, pokud máte podrážděný žaludek.
  4. Tučná strava. Stimuluje hladké svalstvo trávicího traktu k intenzivnější práci, což může vést k průjmu nebo zácpě. Při zažívacích potížích jezte netučné potraviny rozdělené do více porcí, abyste ušetřili žaludku objemovou zátěž. Vyhněte se máslu, zmrzlině, uzeninám a tučným sýrům.
  5. Smažené pokrmy. Bývají taktéž problematické. Mohou vést k průjmu nebo zácpě a zpomalují vyprazdňování žaludku. Navíc často obsahují málo vlákniny.
  6. Zpracované potraviny. Během přípravy se ztrácí část cenných látek, například vláknina nebo vitamíny. Navíc tyto potraviny obsahují konzervanty a barviva, které mohou citlivým osobám zažívání pochroumat. Jedná se o bílé pečivo, různé sušenky, konzervy apod.
  7. Umělá sladidla. Pozor především na sorbitol, který je obtížně stravitelný a způsobuje nadýmání a průjem. Je často obsažen ve žvýkačkách.
  8. Alkohol. Je-li vám nevolno, sklenička nejspíše moc nepomůže. Alkohol je toxický pro výstelku žaludku, je zátěží pro játra a neobsahuje žádné cenné složky. Proto jeho konzumaci odložte až na dobu, kdy vám bude zase dobře.
  9. Kofein. Zrychluje pohyby trávicího traktu a může zhoršovat průjem. Nelze doporučit ani pití kávy bez kofeinu, protože i v ní část této látky zůstává. Dalšími zdroji jsou kolové limonády, čaje a čokoláda.
  10. Cukr a sůl. Je obtížné trávit velmi sladké a velmi slané potraviny. Obzvláště čokoláda může působit negativně, protože navíc uvolňuje svěrače v jícnu a může usnadnit rozvoj refluxní choroby.
  11. Zkažené jídlo. Jeho konzumace většinou přivodí trávicí problémy, často i otravu. Jezte vždy jen ty potraviny, jejichž čerstvostí jste si naprosto jisti. 

(pez)

Zdroj: http://www.everydayhealth.com

Doporučujeme